Hop til indhold

​​AI: Etik og metode i kommunikationsprofessionen​

Projekttitel ​​AI: Etik og metode i kommunikationsprofessionen​
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Design | IT | Kommunikation | Teknologi | Undervisning
Teaser ​​Projektet udforsker metode og etik i kommunikationsbranchens arbejde med AI​
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Hans C. Christiansen
Lektor
hacc@cphbusiness.dk
3615 4851
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. februar 2024 - 31. januar 2025
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Projektet kan bidrage til at sikre, at AI anvendes på en metodisk, etisk og bæredygtig måde, der gavner både kommunikationsprofessionelle og erhvervsliv som helhed. Den etiske og metodiske tilgang til AI er en afgørende kompetence i kommunikation og ledelse, og desuden indgår etisk brug af AI som et væsentligt register i bæredygtighed (som er programområdets nyeste satsning). Såkaldt Digitainability handler eksempelvis om at udnytte AI og digitale værktøjer til at støtte virksomheders bæredygtige omstilling, og samspillet mellem AI-metode og etik/bæredygtighed er et område som i stigende grad er i fokus i den faglige debat og i virksomheder.

Den stigende bevidsthed omkring etik i AI-brug afspejler på denne måde programområdets virksomhed  meget bredt (i forskning, udvikling, undervisning, branding af virksomheden m.m.).

- Baggrund og formål

Formålet med dette Frascati-projekt er at beskrive metoder, hvormed kommunikationsprofessionelle og virksomheder kan implementere brugen af kunstig intelligens (AI) på en måde der også indebærer etisk og bæredygtig tænkning.

- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Projektet vil undersøge den stigende efterspørgsel i kommunikationsbranchen efter konkrete metoder og etiske retningslinjer i arbejdet med AI. Metode vil bl.a. indebærer bl.a. fokus på redaktionelt SoMe– og nyhedsarbejde, algoritmeaudit, datakvalitet, scenarieanalyse, samt balancering mellem menneske (filtre) og maskine i informationsarbejde m.m. 

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering  
- Intern 100%
- Ekstern
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer