Hop til indhold

21st Century Skills – Karakteregenskaber i fuldtidsuddannelserne på EAAA

Projekttitel 21st Century Skills – Karakteregenskaber i fuldtidsuddannelserne på EAAA
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Innovation | Undervisning
Teaser 21st Century Skills projektet skal løfte de studerendes personlige kompetencer og karakteregenskaber.
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Aarhus (EAAA)
- Kontaktperson Susanne Østergaard Olsen & Mette Risgaard Olsen
lektor
suol@eaaa.dk/mrol@eaaa.dk
7228 6231/7228 6233
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2022 - 31. december 2022
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Med udgangspunkt i resultaterne af vores tidligere gennemførte forskning i 21st Century skills på flere af fuldtidsuddannelserne, har Erhvervsakademi Aarhus valgt at arbejde videre med at understøtte de studerendes personlige kompetencer og karakteregenskaber som et primært fokus i den strategiske rammekontrakt for 2022-2025.

Erhvervsakademi Aarhus bliver med dette valg pioner og frontløber på området i Danmark. Vi vil i projektet arbejde med en konceptualisering af den viden, der indtil nu er blevet skabt på området. Målet er at udvikle en fælles ramme for udbredelse af karakteregenskaber og personlige kompetence på tværs af akademiet.

Vi vil fortsat gennemføre følgeforskning på undervisningsforløb på fuldtidsuddannelserne i personlige kompetencer/karakteregenskaber. Vi vil desuden arbejde på at fastlægge en metode til at måle indsatsen. Implementeringen af en fælles ramme for undervisning i karakteregenskaber og personlige kompetencer kræver en kompetenceudvikling, der skal igangsættes på en fælles workshop for et netværk af udvalgte undervisere. Projektets forskningsspørgsmål er således:

Hvordan kan den oparbejdede viden tilpasses og konceptualiseres med henblik på bredere implementering af fælles sprog for uddannelse i personlige kompetencer og karakteregenskaber på Erhvervsakademi Aarhus’ fuldtidsuddannelser?

- Baggrund og formål

Formålet med projektet er udbredelse af eksisterende viden, opbygning af fælles sprog samt kompetenceudvikling af undervisere. Den eksisterende viden skabt i projekterne: BOOST Potentialet –

Kompetente studerende – klar til det 21. århundredes arbejdsmarked, eaaa.dk, 2018 og BOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelse, eaaa.dk, 2019. (Olsen, S. & Olsen, M., 2018 og 2019) om arbejdet med de studerendes personlige kompetencer, som en (integreret) del af undervisningen på Erhvervsakademi Aarhus. Projekterne danner fundamentet for et fælles sprog for det fremtidige arbejde på Erhvervsakademi Aarhus med de studerendes personlige kompetencer og karakteregenskaber.

 

- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Projektets metode:

Projektet er et internt metalæringsprojekt og har et klart implementeringsfokus. Der gennemføres følgeforskning ud fra den metode, som er anvendt i tidligere projekter, jf. ovenfor, hvorfor der ikke er beskrevet en forskningsmæssig metode specifikt for dette projekt. Metoden består således af fortsat følgeforskning samt en række implementeringstiltag, som er beskrevet nedenfor:

 

  • Udgivelse af e-bog med beskrivelse af projektets overordnede resultater, teori og metode. E-bogen er udarbejdet på grundlag af eksisterende konceptbeskrivelse og studerendes evalueringer 2018-2022. E-bogen er formidlet bredt internt, hvor den danner grundlag for det videre arbejde på Erhvervsakademi Aarhus. E-bogen er ligeledes tilgængelig eksternt.

 

  • Udarbejdelse af internt værktøjshæfte på grundlag af eksisterende konceptbeskrivelse, undervisningsmateriale, erfaringer fra interne proces workshops etc.. Værktøjshæftet er distribueret internt til undervisernetværket, og danner grundlag for den videre proces, opstart og indarbejdelse af Karakteregenskaber i uddannelserne på Erhvervsakademi Aarhus.

 

  • Etablering af undervisernetværk, som er sammensat af 2-3 undervisere fra alle kompetencecentre på fuldtidsuddannelserne. Netværket skal bidrage til en bred implementering og underviserne skal fungere som spydspidser for tiltag i de enkelte kompetencecentre. Kick off for denne proces er et seminar og train-the trainer workshop for undervisernetværket i august 2022, hvor uddannelseschefer og -ledere også deltager på dag 1. Formålet med workshoppen er først og fremmest at skabe et fællesskab og netværk som afsæt for det videre arbejde med karakteregenskaber på fuldtidsuddannelserne på Erhvervsakademi Aarhus.

 

  • Formulering af læringsmål på baggrund af input fra styregruppe, undervisernetværk og erfaringer med implementering af karakteregenskaber i uddannelserne fra projekt start og frem til nu. Læringsmålene formuleres bredt på tværs af Erhvervsakademi Aarhus’ uddannelser, så de kan udfoldes i forskellige undervisningsforløb på de enkelte uddannelser.

 

  • Fortsat følgeforskning på de undervisningsforløb i karakteregenskaber, der gennemføres på EAAA i 2022-2023. Den evalueringsmetode, der er udviklet og benyttet i BOOST Potentialet – Kompetente studerende – klar til det 21. århundredes arbejdsmarked, eaaa.dk, 2018 og BOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelse, eaaa.dk, 2019. (Olsen, S. & Olsen, M., 2018 og 2019) projekterne, videreføres, og bidrager således yderligere til projektets empiriske grundlag, som pt. udgør kvantitative og kvalitative data fra mere end 400 studerende.

 

Projektets teoretiske ståsted er 4-dimensional uddannelsesmodellen af Charles Fadel et al., 2015, samt egen forskning i projekterne BOOST Potentialet – Kompetente studerende – klar til det 21. århundredes arbejdsmarked, eaaa.dk, 2018 og BOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelse, eaaa.dk, 2019. (Olsen, S. & Olsen, M., 2018 og 2019). Projektets empiri er dels litteraturstudie og dels det undervisningsmateriale, der i perioden 2018-22 er udviklet i tidligere projekter. Derudover kvantitative og kvalitative data fra mere end 400 studerende, som har evalueret forløbet i samme periode.

- Projektets Forventede Resultater

E-bog:  https://ipaper.ipapercms.dk/ErhvervsakademiAarhus/Forskningsrapportguides/21-century-skills/

 

Værktøjshæfte til internt brug.

 

Undervisningsmateriale til internt brug.

 

Koncepter for proces ifm. validering af eksisterende læringsaktiviteter og forløb ift. de studerendes personlige kompetencer samt udvikling af implementeringstiltag til internt brug.

- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere Intern styregruppe, kvalitetsafdelingen, ledelse og undervisernetværket på EAAA. | Øvrige relevante interne og eksterne interessenter, herunder fortsat sparring med Charles Fadel.
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer E-bog