21st Century Skills – Karakteregenskaber i fuldtidsuddannelserne på EAAA
Projekttitel | 21st Century Skills – Karakteregenskaber i fuldtidsuddannelserne på EAAA |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Innovation | Undervisning |
Teaser | 21st Century Skills projektet skal løfte de studerendes personlige kompetencer og karakteregenskaber. |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | Erhvervsakademi Aarhus (EAAA) |
- Kontaktperson | Susanne Østergaard Olsen & Mette Risgaard Olsen lektor suol@eaaa.dk/mrol@eaaa.dk 7228 6231/7228 6233 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2022 - 31. december 2022 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Med udgangspunkt i resultaterne af vores tidligere gennemførte forskning i 21st Century skills på flere af fuldtidsuddannelserne, har Erhvervsakademi Aarhus valgt at arbejde videre med at understøtte de studerendes personlige kompetencer og karakteregenskaber som et primært fokus i den strategiske rammekontrakt for 2022-2025. Erhvervsakademi Aarhus bliver med dette valg pioner og frontløber på området i Danmark. Vi vil i projektet arbejde med en konceptualisering af den viden, der indtil nu er blevet skabt på området. Målet er at udvikle en fælles ramme for udbredelse af karakteregenskaber og personlige kompetence på tværs af akademiet. Vi vil fortsat gennemføre følgeforskning på undervisningsforløb på fuldtidsuddannelserne i personlige kompetencer/karakteregenskaber. Vi vil desuden arbejde på at fastlægge en metode til at måle indsatsen. Implementeringen af en fælles ramme for undervisning i karakteregenskaber og personlige kompetencer kræver en kompetenceudvikling, der skal igangsættes på en fælles workshop for et netværk af udvalgte undervisere. Projektets forskningsspørgsmål er således: Hvordan kan den oparbejdede viden tilpasses og konceptualiseres med henblik på bredere implementering af fælles sprog for uddannelse i personlige kompetencer og karakteregenskaber på Erhvervsakademi Aarhus’ fuldtidsuddannelser? |
- Baggrund og formål | Formålet med projektet er udbredelse af eksisterende viden, opbygning af fælles sprog samt kompetenceudvikling af undervisere. Den eksisterende viden skabt i projekterne: BOOST Potentialet – Kompetente studerende – klar til det 21. århundredes arbejdsmarked, eaaa.dk, 2018 og BOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelse, eaaa.dk, 2019. (Olsen, S. & Olsen, M., 2018 og 2019) om arbejdet med de studerendes personlige kompetencer, som en (integreret) del af undervisningen på Erhvervsakademi Aarhus. Projekterne danner fundamentet for et fælles sprog for det fremtidige arbejde på Erhvervsakademi Aarhus med de studerendes personlige kompetencer og karakteregenskaber.
|
- Aktiviteter og handling | |
- Projektets Metode | Projektets metode: Projektet er et internt metalæringsprojekt og har et klart implementeringsfokus. Der gennemføres følgeforskning ud fra den metode, som er anvendt i tidligere projekter, jf. ovenfor, hvorfor der ikke er beskrevet en forskningsmæssig metode specifikt for dette projekt. Metoden består således af fortsat følgeforskning samt en række implementeringstiltag, som er beskrevet nedenfor:
Projektets teoretiske ståsted er 4-dimensional uddannelsesmodellen af Charles Fadel et al., 2015, samt egen forskning i projekterne BOOST Potentialet – Kompetente studerende – klar til det 21. århundredes arbejdsmarked, eaaa.dk, 2018 og BOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelse, eaaa.dk, 2019. (Olsen, S. & Olsen, M., 2018 og 2019). Projektets empiri er dels litteraturstudie og dels det undervisningsmateriale, der i perioden 2018-22 er udviklet i tidligere projekter. Derudover kvantitative og kvalitative data fra mere end 400 studerende, som har evalueret forløbet i samme periode. |
- Projektets Forventede Resultater | E-bog: https://ipaper.ipapercms.dk/ErhvervsakademiAarhus/Forskningsrapportguides/21-century-skills/
Værktøjshæfte til internt brug.
Undervisningsmateriale til internt brug.
Koncepter for proces ifm. validering af eksisterende læringsaktiviteter og forløb ift. de studerendes personlige kompetencer samt udvikling af implementeringstiltag til internt brug. |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | Intern styregruppe, kvalitetsafdelingen, ledelse og undervisernetværket på EAAA. | Øvrige relevante interne og eksterne interessenter, herunder fortsat sparring med Charles Fadel. |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | E-bog |