Hop til indhold

Undersøgelse af erfaringer og opfattelser af generativ AI i undervisning, ledelse og erhverv

Projekttitel Undersøgelse af erfaringer og opfattelser af generativ AI i undervisning, ledelse og erhverv
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Nej
Tema Teknologi | Undervisning
Teaser Toårig kvalitativ undersøgelse af, hvordan AI ændrer praksis, forståelse og faglige roller i uddannelse og erhverv.
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
- Kontaktperson Morten Amstrup
Adjunkt
moam@zealand.dk
50762600
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2024 - 31. december 2025
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Projektet undersøger erfaringer med generativ AI blandt undervisere, ledere og erhvervsliv. I 2024 identificeres store forskelle i teknologiforståelse, fremvæksten af individuelle eksperimenter og begrænset organisatorisk struktur omkring AI-anvendelse. I 2025 dokumenteres en markant stigning i brugen af AI som arbejdsredskab, især til undervisningsudvikling, dataanalyse og didaktiske processer.

Projektet analyserer både potentialer og barrierer og munder ud i anbefalinger om kompetenceudvikling, didaktik, eksamensformer og organisatorisk implementering.

Forskningsspørgsmål:

Hvordan udvikler aktørers erfaringer, holdninger og praksis sig, når generativ AI bliver en integreret del af deres arbejde?

- Baggrund og formål

AI-teknologier bliver hurtigt en del af undervisning, administrative funktioner og erhvervsprocesser. Der mangler systematisk viden om, hvordan forskellige faglige grupper forstår og anvender teknologierne, samt hvilke udfordringer og muligheder de oplever.

Formålet er at:

  • indsamle empirisk viden om praksisændringer
  • belyse forskelle i teknologiparathed og kompetencebehov
  • identificere organisatoriske udfordringer
  • udvikle anbefalinger til ansvarlig og kvalificeret AI-brug

Projektet bidrager til sektorrelevant viden og styrker grundlaget for fremtidig kompetenceudvikling.

- Aktiviteter og handling

Projektplanlægning (2024)

  • Metodeudvikling og interviewguides
  • Rekruttering af deltagere

Gennemførsel

  • Datarunde 1 (2024): Interviews og workshop
  • Analyse og delrapport
  • Datarunde 2 (2025): Interviews og pædagogisk eftermiddag med undervisergruppe
  • Sammenlignende analyse

Afslutning

  • Slutrapport med anbefalinger
  • Internt oplæg for samarbejdspartnere

Evaluering

  • Metodetriangulering
  • Intern kvalitetssikring
  • Refleksion over databegrænsninger
- Projektets Metode
  • Semi-strukturerede interviews
  • Fokusgrupper/workshops
  • Desk research
  • Tematisk analyse af interviewdata
  • Longitudinel sammenligning fra primo 2024 til ultimo 2025

Metoden muliggør både dybdegående forståelse og identifikation af udvikling over tid.

Empiri:

  • Interviews med undervisere på videreuddannelsesforløb
  • Interviews med uddannelsesledere
  • Interviews med erhvervsrepræsentanter
  • Observationer fra pædagogiske arrangementer og konferencer
  • Observationsdata fra ledere og underviseres AI-brug
- Projektets Forventede Resultater
  • Delrapport (2024)
  • Slutrapport (2025)
  • Anbefalinger til praksis, didaktik og organisatorisk udvikling
  • Vidensoplæg til partnere
- Projektets Forventede Effekt

Projektet giver sektoren indsigt i teknologiens betydning for faglighed, ledelse og praksisudvikling.

Det styrker grundlaget for politiske og organisatoriske beslutninger om AI.

Tags
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Erhvervsakademi København (EK)
Peter Pietras
Martin Gundtoft
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere Erhvervsakademi København
Finansiering  
- Intern
- Ekstern 90% | Øvrige ministerier og styrelser mv. | Styrelsen for Videregående Uddannelser
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Rapport