Undersøgelse af erfaringer og opfattelser af generativ AI i undervisning, ledelse og erhverv
| Projekttitel | Undersøgelse af erfaringer og opfattelser af generativ AI i undervisning, ledelse og erhverv |
|---|---|
| Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
| Frascati | Nej |
| Tema | Teknologi | Undervisning |
| Teaser | Toårig kvalitativ undersøgelse af, hvordan AI ændrer praksis, forståelse og faglige roller i uddannelse og erhverv. |
| Status | Igangværende |
| Ejer | |
| - Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
| - Kontaktperson | Morten Amstrup Adjunkt moam@zealand.dk 50762600 |
| Nat./Int. | Nationalt |
| Projektperiode | 01. januar 2024 - 31. december 2025 |
| Projektbeskrivelse | |
| - Projektresumé | Projektet undersøger erfaringer med generativ AI blandt undervisere, ledere og erhvervsliv. I 2024 identificeres store forskelle i teknologiforståelse, fremvæksten af individuelle eksperimenter og begrænset organisatorisk struktur omkring AI-anvendelse. I 2025 dokumenteres en markant stigning i brugen af AI som arbejdsredskab, især til undervisningsudvikling, dataanalyse og didaktiske processer. Projektet analyserer både potentialer og barrierer og munder ud i anbefalinger om kompetenceudvikling, didaktik, eksamensformer og organisatorisk implementering. Forskningsspørgsmål: Hvordan udvikler aktørers erfaringer, holdninger og praksis sig, når generativ AI bliver en integreret del af deres arbejde? |
| - Baggrund og formål | AI-teknologier bliver hurtigt en del af undervisning, administrative funktioner og erhvervsprocesser. Der mangler systematisk viden om, hvordan forskellige faglige grupper forstår og anvender teknologierne, samt hvilke udfordringer og muligheder de oplever. Formålet er at:
Projektet bidrager til sektorrelevant viden og styrker grundlaget for fremtidig kompetenceudvikling. |
| - Aktiviteter og handling | Projektplanlægning (2024)
Gennemførsel
Afslutning
Evaluering
|
| - Projektets Metode |
Metoden muliggør både dybdegående forståelse og identifikation af udvikling over tid. Empiri:
|
| - Projektets Forventede Resultater |
|
| - Projektets Forventede Effekt | Projektet giver sektoren indsigt i teknologiens betydning for faglighed, ledelse og praksisudvikling. Det styrker grundlaget for politiske og organisatoriske beslutninger om AI. |
| Tags | |
| Deltagere | |
| - Studerende | |
| - Medarbejdere | Erhvervsakademi København (EK) Peter PietrasMartin Gundtoft |
| - Virksomhedsrepræsentanter | |
| - Andre | |
| Partnere | Erhvervsakademi København |
| Finansiering | |
| - Intern | |
| - Ekstern | 90% | Øvrige ministerier og styrelser mv. | Styrelsen for Videregående Uddannelser |
| Resultat | |
| Evaluering | |
| Formidlingsform | |
| - Resultatets formidling | |
| - Resultaternes værdi | |
| - Målgruppen | |
| - Publikationer | Rapport |