Hop til indhold

Udvikling af nye eksamensformer og bud på læringsmål

Projekttitel Udvikling af nye eksamensformer og bud på læringsmål
Projekttype Innovationsprojekter
Frascati Nej
Tema Teknologi | Undervisning
Teaser Projektet udvikler forslag til nye eksamensformer i en tid, hvor generativ AI både skaber muligheder og udfordrer traditionel legitimitet.
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi
- Kontaktperson John Callisen
uddannelseschef
joca@ek.dk
3615 4607
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2024 - 31. december 2025
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Generativ AI er på samme tid en mulighed og en voldsom disruption af uddannelsessektoren, der må se til, mens veletablerede eksamensformer mister legitimitet. Projektet har til formål at fremkomme med forslag til nye eksamensformer, der afspejler den nye teknologiske virkelighed. Slutproduktet er et notat med anbefalinger.

Projektet er et delprojekt under sektorprojektet ”Nye digitale teknologier – mellem uddannelse og erhvervsliv”, som gennemføres i akademisektoren i 2024-’25.

- Baggrund og formål

Generativ AI er på samme tid en mulighed og en voldsom disruption af uddannelsessektoren, der må se til, mens veletablerede eksamensformer mister legitimitet, fordi studerende kan anvende sprogmodeller til at producere indhold. Den tidligere helt berettigede forventning om sammenhæng mellem en opgaves løsning og en studerendes reelle kompetencer er faldet bort, og spørgsmålet om eksamensformers legitimitet er så aktuelt som aldrig før.

Formålet med projektet er at skabe et kvalificeret grundlag for erhvervsakademiernes fortsatte arbejde med at udvikle og justere eksamensformer i en tid med store teknologiske forandringer.

Projektet er et delprojekt under sektorprojektet ”Nye digitale teknologier – mellem uddannelse og erhvervsliv”, som gennemføres i akademisektoren i 2024-’25.

Projektet er et delprojekt under ’Nye digitale teknologier – mellem uddannelse og erhvervsliv’, som du kan læse mere om her:

Nye digitale teknologier – mellem uddannelse og erhvervsliv

- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

I delprojektet er arbejdsgruppen blevet bedt om at fremkomme med anbefalinger til, hvordan man kan udvikle eksamensformer, der afspejler den nye teknologiske virkelighed. Arbejdsgruppen har arbejdet sig hen imod sådanne anbefalinger i en eksplorativ proces, hvor der både er afsøgt metodiske tilgange til at justere eksamensformer og gennemført en undersøgelse i sektorens uddannelsesnetværk med henblik på at få indsigt i de konkrete tilretninger, som allerede er realiseret eller planlagt på erhvervsakademier landet over i perioden 2023-2025.

Metodisk er et litteraturstudie, desk research og den survey-baserede undersøgelse herefter koblet i en tematisk analyse, der har kondenseret og begrundet notatets anbefalinger. Generativ AI blev anvendt ved den indledende tematisering af survey-undersøgelsens mange skriftlige udsagn.

- Projektets Forventede Resultater

Projektet skal skabe fremadrettede anbefalinger til, hvordan man kan arbejde struktureret med at ændre eksamensformer i lyset af indtoget af den nye teknologiske virkelighed. Der udgives et notat med anbefalinger, som man på uddannelserne kan inddrage i arbejdet.

- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Erhvervsakademi Aarhus og Erhvervsakademi København
3 medarbejdere
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Rapport