Hop til indhold

Tilknytning til arbejdspladsen: Den Skjulte Faktor til fastholdelse af medarbejdere i den finansielle sektor?

Projekttitel Tilknytning til arbejdspladsen: Den Skjulte Faktor til fastholdelse af medarbejdere i den finansielle sektor?
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business
Teaser Projektet undersøger, i hvilken grad medarbejderes tilknytning til arbejdspladsen påvirker deres fastholdelse i organisationen
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Sydvest (EASV)
- Kontaktperson Cecilie Lei Christensen
Adjunkt
clc@easv.dk
+4541775723
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. august 2025 - 30. juni 2027
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Pengeinstitutter oplever stigende udfordringer med at fastholde medarbejdere, hvilket påvirker både effektivitet og kundeoplevelse. Traditionelle tilgange fokuserer ofte på løn, arbejdsforhold og udviklingsmuligheder i en branche, men nyere forskning peger på, at følelsesmæssig tilknytning til arbejdspladsen kan være en overset faktor i fastholdelsen. Dette projekt undersøger, hvordan tilknytning opstår, og hvordan den kan styrkes i en sektor præget af forandringer, effektiviseringskrav og generationsskifte.

 Forskningsspørgsmål:
Hvordan kan tilknytning til arbejdspladsen styrke fastholdelsen af medarbejdere i danske pengeinstitutter?

 Undersøgelsesspørgsmål:
– Hvad forstår medarbejdere i sektoren ved “tilknytning”?
– Hvilke faktorer styrker eller svækker følelsen af “tilknytning”?
– Hvilken rolle spiller ledelse og kultur i opbygning af “tilknytning”?

- Baggrund og formål

Pengeinstitutterne oplever i stigende grad udfordringer med at fastholde medarbejdere, særligt blandt de yngre generationer. Traditionelle fastholdelsesstrategier som løn og bonus synes ikke at være tilstrækkelige. Derfor er der behov for at undersøge, om følelsen af tilknytning til arbejdspladsen kan være en overset og afgørende faktor.

Projektet understøtter erhvervsakademiets videns strategi ved at bringe praksisnære problemstillinger ind i undervisningen. Det skaber værdi for uddannelserne Finansøkonom og Finansbachelor og kobler sig til fagene branchekendskab, kommunikation, forretningsforståelse og organisation. Samtidig bidrager projektet med forhåbentlig relevant viden til pengeinstitutternes strategiske HR-arbejde.

- Aktiviteter og handling

Del 1: (August 2025 – November 2025)

Desk research fasen:

  • 1: Desk research af branche rapporter og øvrig litteratur
  • 2: Skab kontakt til virksomhederne der skal involveres
  • 3: Design af undersøgelse

Del 2 (November 2025 – Forår 2026)

Afvikling af interview:

  • 1: Udarbejdelse af spørgeramme på baggrund af del1
  • 2: Gennemførelse af interview
  • 3: Analyse af resultater fra interview

Del 3 (Efterår 2026)

Udarbejdelse af output:

  • Udarbejdelse af output – Videns produkter

Del 4: (Forår 2027)

Formidling af videns produkter:

  • 1: Working paper
  • 2: Præsentation til casevirksomhederne
  • 3: Oplæg til event, evt. EA forskningsfestival og EA Vidensdag
  • 4: Evaluering af projektet
- Projektets Metode

Empiri:
Der gennemføres kvalitative interviews med rådgivere og ledere i pengeinstitutter, herunder både medarbejdere med høj og lav tilknytning, samt personer, der tidligere har været ansat i branchen, men nu har valgt at forlade den igen. Derudover inddrages HR-medarbejdere for at få indblik i eksisterende fastholdelsesstrategier.

Afgrænsning:

Undersøgelsen tager udgangspunkt i et begrænset antal casevirksomheder i den finansielle sektor (pengeinstitutter) og fokuserer primært på rådgivende funktioner.

Metode:

Projektets indledende fase består af en grundig desk research, der har til formål at kortlægge eksisterende viden om tilknytning og fastholdelse i den finansielle sektor – herunder centrale teorier, tidligere undersøgelser, brancheanalyser og relevante HR-strategier fra pengeinstitutterne selv. Dette indebærer en systematisk gennemgang af både videnskabelig litteratur og praksisorienterede kilder.

Der anvendes en multiple case study-tilgang med inddragelse af 3-4 pengeinstitutter. I hvert pengeinstitut gennemføres kvalitative, semistrukturerede interviews, med medarbejdere med 4-5 forskellige stillingsbetegnelser for at sikre variation og dybde i perspektiverne. Data analyseres tematisk.

På baggrund af de kvalitative indsigter udarbejdes og distribueres et spørgeskema for at indsamle både kvantitative og kvalitative data.

Teori:
Vi anvender bl.a. Herzbergs to-faktor-teori (motivationsteori), hvis fokus er motivation i arbejdslivet og Ryan & Decis Self-Determination Theory (motivationsteori), hvis fokus er generel menneskelig motivation, herunder indre og ydre motivation.

Derudover vil vi anvende Meyer & Allens ”Organisational Commitment” (tilknytning til arbejdspladsen – 3 typer af commitment)

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Erhvervsakademi Sydvest (EASV)
Cecilie Lei Christensen
Thomas Gassner Mehlsen
Tine Thane Starck
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer