Projekttitel |
SMV3 |
Projekttype |
Anvendt forskning og udvikling |
Frascati |
Ja |
Tema |
Business | Innovation |
Teaser |
Vækst, innovation og forretningsudvikling hos SMV'er igennem effektivt brug af projektarbejdsformen i ind- og udland. |
Status |
Afsluttet |
Ejer |
|
- Akademi |
Cphbusiness |
- Kontaktperson |
Jens Vestgaard Projektleder jens@cphbusiness.dk 3615 4765 |
Nat./Int. |
Nationalt |
Projektperiode |
01. august 2020 - 01. november 2021 |
Projektbeskrivelse |
|
- Projektresumé |
Projektet er et samarbejde mellem IBA og Cphbusiness.
Projektet er en videreudvikling og en kvalificering af de effektive forbedrings- og indlejringsmetodikker byggende på de konkrete, praktiske initiativer og erfaringer fra SMV2. Desuden er det en spredning og formidling af metodikkerne til SMV’er i Danmark som et FoU–problem i teori og praksis, og en integration af de nye metodikker i den faglige, pædagogiske og didaktiske tilgang til undervisningen og vejledning i projektledelse – herunder også undervisning i projektledelse specifikt for SMV’er.
|
- Baggrund og formål |
Formål
Det overordnede, langsigtede formål for SMV-studierne er som følger:
- Vækst, innovation og forretningsudvikling hos SMV’er igennem effektivt brug af projektarbejdsformen i ind- og udland.
Det er hele projektarbejdsformen som ledelsessystem, der er i fokus som additionel og komplementær til SMV’ernes driftsledelse og basisorganisation.
Mål
Målet med projektet har flere delkomponenter:
- En videreudvikling og en kvalificering af SMV PM Modellen (SMV2),
- Formidling og spredning af SMV PM Modellen i et FoU-perspektiv,
- Uddannelse og kurser i SMV PM Modellen i et FoU-perspektiv
- Praksis – relevant og anvendelig viden til SMV’erne, og
- Forskning og udvikling – herunder tilbageløb til institutionen selv.
|
- Aktiviteter og handling |
Projektets aktiviteter
Projektet er, med henblik på planlægning af aktiviteterne, bygget op omkring ikke mindre end 6 faser, der på visse områder og tider er lidt overlappende:
- En opstartsfase,
- En designfase,
- En implementeringsfase,
- En analysefase,
- En rapporteringsfase, og
- En afslutningsfase.
Opstartsfasen
- Projektet er på mange måder blot en fortsættelse af SMV2.
Designfasen
- Start-up workshop med alle projektdeltagere, og
- Workshoppen skal detailplanlægge aktiviteterne og lægge en plan for deres gennemførelse. Som der er tradition for i SMV-projekterne, er implementeringsplanen en emergent og agil plan, idet der altid opstår ny læring eller andet i planperioden.
Implementeringsfasen
- Aktiviteterne gennemføres,
- Projektledelsen er aktivt opsøgende på emergente tiltag, og
- Planerne justeres efter behov.
Analysefasen
- Data samles og analyserne gennemføres og dokumenteres.
Rapporteringsfasen
Afslutningsfasen
- Aktiviteterne lukkes ned.
- De strategiske samarbejder afsluttes – men relationerne og samarbejdsmodellen skulle gerne fortsætte til glæde for alle parter,
- Næste fase i samarbejdet imellem IBA og Cphbusiness kunne være et ProjectLab – en handlingsplan opstilles.
|
- Projektets Metode |
SMV3 projektet følger samme metode som de øvrige SMV-projekter (Darmer, 2010: 50-55; Hatch, 2006).
Forståelsen, analysen og fortolkningen af teori og data vil foregå efter følgende principper – kort fortalt:
Ontologi:
Virkeligheden eksisterer, men kan aldrig blive opfattet fuldt ud. Den er drevet af naturlove, som kun delvis kan blive forstået:
- Helheden er ikke lig med summen af enkeltdelene
- Viden er afhængig af systemer
- Dele forklares ud fra en karakteristik af helheden
- Forudsætter at virkeligheden er tilnærmelsesvis objektiv
Epistemologi:
Modificeret objektivist: Objektivitet forbliver ideal, men det kan kun ske tilnærmelsesvis med speciel vægt lagt på eksterne forhold som en kritisk tradition og det kritiske samfund.
Metodologi:
Modificeret eksperimenterende/manipulerende: Lægger vægt på kritisk multiplisme. Anerkender ubalance ved bl.a. at gennemføre undersøgelser i mere naturlige sammenhænge og gør brug af kvalitativ metode og grounded theory. Tilgangen tilskynder til opdagelser (omkring underliggende strukturer) i undersøgelsesprocessen.
|
- Projektets Forventede Resultater |
Leverancerne (outputs)
Projektet har 3 outputs, der står i relation til målformuleringen således:
- En forskningsrapport. Denne rapport har en del underpunkter, som er beskrevet nedenfor,
- Videnomsætning eksternt – Omsætningsprodukterne og -aktiviteterne er omtalt nedenfor, og
- Videnomsætning internt – Omsætningsprodukterne og aktiviteterne er omtalt nedenfor.
Output 1 – Forskningsrapport
Rapporten indeholder følgende delelementer:
En videreudvikling og kvalificering af SMV PM Modellen
Der arbejdes på flere planer med denne del-opgave:
- En teoretisk tilgang til hvordan modellen (en innovation) bedst afprøves og testes hos målgruppen. Der laves et litterature review på området og hypoteser for en effektiv afprøvning uddrages,
- En konkret afprøvning af modellen hos forskellige typer af SMV’er (jfr. opdeling fra SMV1), og
- Modellen konsolideres på baggrund af testresultaterne.
Formidling og spredning af SMV PM Modellen i et FoU-perspektiv
- Effektiv formidling og spredning til SMV’er er en vanskelig og delikat sag, hvorfor litteraturen om sådanne aktiviteter vil blive konsulteret. Et literature review vil blive udarbejdet, og
- På baggrund af litteraturgennemgangen vil en strategi blive udviklet, adopteret og indgå i resten af arbejdet med SMV3.
Uddannelse og kurser i Projektledelse i et FoU-perspektiv
- SMV PM Modellen vil blive brugt som teknisk grundlag for udarbejdelsen af nye tilgang til undervisningen i Projektledelse på flere niveauer, og
- På samme vis vil en ny pædagogisk tilgang blive udviklet.
Praksis – relevant og anvendelig viden til SMV’erne
- En teoretisk funderet netværksstrategi vil blive udviklet på baggrund af et review af litteraturen.
Forskning og udvikling – herunder tilbageløb
- Et “applied science” perspektiv vil blive udviklet og diskuteret for arbejdet med FoU-projekter i almindelighed.
Output 2 – Videnomsætning eksternt
I den eksterne videnomsætningskomponent indgår flere elementer:
Modelafprøvning
- SMV PM Modellen afprøvet hos et udvalgt antal SMV’er.
Uddannelsespartner
- Aftaler indgået med Implement så IBA og Cphbusiness kan fungere som undervisningspartnere,
- Undervisere fra IBA / Cphbusiness (vi har talt om 6 stk fra IBA og 6 stk. fra Cphbusiness) undervist på “train-the-trainer” kursus hos Implement, og
- HDM kurser udbudt og afviklet hos IBA og Cphbusiness.
Kurser
- Nye kurser på flere niveauer vil blive udviklet i relation til resultaterne for SMV2 som supplement til dem, der allerede er designet (se bilag 2).
Input i aktive netværk
- Budskaberne omkring SMV PM Modellen vil blive formidlet igennem et antal allerede aktive netværk af forskellig storrelse og karakter.
Output 3 – Videnomsætning internt
I den interne videnomsætningskomponent indgår der tre elementer:
FoU-projekter i et “applied science” perspektiv
- En tilgang til FoU-projekter i et “applied science” perspektiv vil blive udviklet og diskuteret.
Kompetenceudvikling
- Kompetenceudvikling inden for FoU i et “applied science” perspektiv vil blive udbudt lokalt, og
- Projektledelsesområdet må siges at være et strategisk fag- og videnområde for Cphbusiness og IBA. Der må arbejdes med en kompetenceudviklingsplan for hele Cphbusiness samt for de enkelte Områder. De interne kompetenceudviklingsaktiviteter må stå i relation til planen – eller gabet i kompetence – herunder oprettelse af lokale netværk til videndeling, workshops, arbejdsgrupper mv.
|
- Projektets Forventede Effekt |
|
Tags |
|
Deltagere |
|
Partnere |
|
Finansiering |
|
- Intern |
100% |
- Ekstern |
|
Resultat |
|
Evaluering |
|
Formidlingsform |
|
- Resultatets formidling |
|
- Resultaternes værdi |
|
- Målgruppen |
|
- Publikationer |
Rapport Rapport Website/blog Rapport |