Hop til indhold

PUNC

Projekttitel PUNC
Projekttype Innovationsprojekter
Frascati Nej
Tema Business | Innovation | Undervisning
Teaser Udvikling af kompetencer til både undervisere og studerende til at håndtere usikkerhed i undervisningen, på arbejdsmarkedet osv. på en positiv og produktiv måde
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Aarhus (EAAA)
- Kontaktperson Gitte Buje
Lektor
gibu@eaaa.dk
72286142
Nat./Int. Internationalt
Projektperiode 01. september 2020 - 01. juni 2023
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

PUNC er et 4-årigt Erasmus+ -projekt, hvis  formål er at udvikle kompetencer til både undervisere og studerende til at håndtere usikkerhed i undervisningen, på arbejdsmarkedet osv. på en positiv og produktiv måde.

Projektet skal give undervisere strategier, værktøjer og metoder til at udvikle læringsmiljøer, der fremmer de studerendes færdigheder og kompetencer til at se usikkerhed som en positiv, generativ kraft, der kan overvinde og tackle den volatile, usikre, komplekse og flertydige verden, vi befinder os.

Du kan læse mere om PUNC projektet her: https://punc.ug.edu.pl/

- Baggrund og formål
- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

I PUNC-projektet vil 6 partnere fra forskellige hjørner af Europa kombinere deres ekspertise, udveksle viden og lære af hinandens kulturer i en strukturel international udveksling mellem undervisere og forskere om temaerne læring, kompetence, udvikling af karakteregenskaber, innovative kompetencer (FINCODA.eu) og pædagogik for at støtte undervisere i at træne modstandsdygtige professionelle studerende/medarbejdere til at håndtere usikkerhed på en positiv og produktiv måde. Foreløbigt arbejdes der ud fra en definition af “Professional UNcertainty Competence” som:

Evnen til at være opmærksom på, reflektere over, kombinere og bruge viden, faglige færdigheder, karakteregenskaber og metarefleksion til at handle i et usikkert (VUCA) miljø. På denne måde er PUNC ”evnen til at håndtere og handle i VUCA-miljøet” ved altid at arbejde med og anvende den fire dimensionale uddannelsesmodel (Fadel et al., 2015) og kompetenceopbygning og ikke blive lammet af usikkerhed osv. PUNC projektet er dermed tæt relateret til BOOST projekterne på Erhvervsakademi Aarhus.

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere University of Gdansk | Organisationen Innovation Camp | University of Applied Sciences Turku, Finland | University of Applied Sciences Utrecht, Holland | University of Valencia, Spanien
Finansiering
Resultat

Gennem det kompetencefremmende innovations- og entrepreneurship forløb, IVÆRKZ.nu, skabes der en bæredygtig og fremtidssikret værdi for:

  1. de studerende
  2. Erhvervsakademi Aarhus
  3. samfundet ved, at der udvikles bæredygtige og tværfaglige start ups.

Læringsmålet for forløbet er at give de studerende værktøjer, metoder og modeller, der gør dem i stand til at udvikle, konceptualisere, teste, pitche og eksekvere forretningsideer, bl.a. gennem deltagelse i Fonden for entreprenørskab’s regionale mesterskab og danmarksmesterskabet i entreprenørskab. Samtidig skabes fundamentet for praktik i egen virksomhed og efterfølgende drift af egen virksomhed.

Undervisningen skal udvikles ud fra en bred ramme, men tænkes at være proces- og case-baseret med udgangspunkt i Effectuation principperne, design thinking og lean start up tankegangen. Desuden inddrages rollemodeller og mentorer i form af dimittender fra Erhvervsakademi Aarhus, der nu ejer og driver egen virksomhed.

Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling

- En kortlægning over eksisterende og bedste bud på VUCA-læringsmiljøer blandt alle partnerne i projektet
- En PUNC-kompetenceramme, defineret gennem et omfattende litteraturstudie
- En PUNC Toolbox: En værktøjskasse bestående af strategier, metoder og værktøjer til både undervisere og studerende til at fremme
og udvikle PUNC
- Et antal artikler
- E-bog: En guidebook til at skabe et hybrid læringsmiljø i en VUCA verden

- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Rapport
E-bog