Hop til indhold

Nye digitale teknologier – mellem uddannelse og erhvervsliv

Projekttitel Nye digitale teknologier – mellem uddannelse og erhvervsliv
Projekttype Pædagogiske udviklingsprojekter
Frascati Nej
Tema Teknologi | Undervisning
Teaser Kompetenceløft af undervisere i brugen af AI, virtuelle undervisningsformer og forståelse for praksiseffekten af de nye teknologier
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Dania
- Kontaktperson Rasmus Borregaard Hall
Chef for forskning og uddannelsesudvikling
raha@eadania.dk
21627836
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2024 - 31. december 2025
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Kombinationen af to nye, digitale teknologier – online arbejdsformer, der accelererede under COVID-19 pandemien, og letanvendelig generativ kunstig intelligens (KI) – udfordrer arbejdslivets og uddannelsesverdenens indretning. Den samlede erhvervsakademisektor i Danmark står midt i disse
omvæltninger, fordi vores uddannelsesarbejde er så tæt forbundet med erhvervslivets praksisser.

I projektet vil vi blandt andet undersøge

  • Hvordan erhvervslivet og arbejdslivet er i forandring?
  • Hvordan underviserrollen er i forandring?
  • Hvilke ændringer er nødvendige og ønskelige i
    studieordninger og eksamen?
  • Hvordan leder man klasserum og vidensmedarbejdere?
  • Hvordan sikrer vi tillid og samhørighed i
    uddannelsessituationer?
  • Hvad de studerendes forventninger til vores formåen er?

Projektets formål er at kompetenceløfte undervisere i brugen af AI og virtuelle undervisningsformer, samt forstå praksiseffekten af de nye teknologier, herunder nye
udprøvningsformer. Derfor vil projektet fokusere på:

• udvikling af forløb till studerende i erhvervslivet, der forankrer teknologierne i didaktiske og
forretningsmæssige praksisser
• skabe en fælles værktøjskasse til ledelser og undervisere
• undersøge studerendes forventninger til og forudsætninger for at bruge de nye teknologier
• forstå og agere samlet som erhvervsakademisektor i de nye teknologiers virkelighed

- Baggrund og formål

Kombinationen af to nye, digitale teknologier – online arbejdsformer, der accelererede under COVID-19 pandemien, og letanvendelig generativ kunstig intelligens (KI) – udfordrer arbejdslivets og uddannelsesverdenens indretning. Den samlede erhvervsakademisektor i Danmark står midt i disse
omvæltninger, fordi vores uddannelsesarbejde er så tæt forbundet med erhvervslivets praksisser.

Projektets formål er at kompetenceløfte undervisere i brugen af AI og virtuelle undervisningsformer, samt forstå praksiseffekten af de nye teknologier, herunder nye
udprøvningsformer.

- Aktiviteter og handling

Projektet er inddelt i fire faser:

Fase 1: 01/01/24 – 31/07/24:
Etablering af styregrupper, identifikation af involverede
medarbejdere, opstart af aktiviteter

Fase 2: 01/08/24 – 31/12/24:
Første design af aktiviteter, præsentation af forskellige
læringsdesign og resultater på åben konference i december

Fase 3: 01/01/25 – 31/07/25:
Første gennemløb af aktiviteter, redesign, præsentation af
resultater på åben konference i juni

Fase 4: 01/08/25 – 31/12/25:
Andet gennemløb af aktiviteter, præsentation af resultater i
blivende formidlingsmedier (afsluttende rapport, video, podcast,
artikler, SoMe-opslag)

 

Aktiviteterne i projektet er i overskrifter:
• A0: Etablering af styregruppe og identificering af
involverede medarbejdere
• A1: Nye kurser til EVU-afdelinger
• A2: Ledelseskursus på tværs af akademierne
• A3: Kursus i klasserumsledelse med nye teknologier
• A4: Udvikling af nye eksamensformer og bud på
læringsmål
• A5: Undersøgelse af studerendes teknologiforventninger
• A6: Undersøgelse af underviseres og lederes oplevelse af
nye teknologier
• A7: Formidling af råd og anbefalinger til sektoren og
interessenter
• A8: Afholdelse af konferencer

Aktiviterne samles i 5 work packages (WP) som følger:
• WP1: Tværgående koordinering (A0 og A4)
• WP2: Forløb for beskæftigede (A1)
• WP3: Intern opkvalificering (A2 og A3)
• WP4: Undersøgelser (A5 og A6)
• WP5: Kommunikation og formidling (A7 og A8)

 

 

- Projektets Metode

Projektet er inddelt i arbejdspakker, arbejdsopgaver og tid – se “projektaktiviteter og handling”

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt

Det forventes, at følgende effekter kan spores direkte:
• Udvikling og afprøvning af 2-3 nye forløb rettet direkte til folk
allerede i beskæftigelse
• En positiv udvikling i undervisernes teknologiparathed
(dokumenteret i A6)
• En fælles position for erhvervsakademierne som sektor
(dokumenteret i A7)
• Positive evalueringer fra involverede virksomheder (dokumenteret
som led i almindeligt undervisningsarbejde i A1)
• Anbefalinger til nye eksamensformer og læringsmål
(dokumenteret i A4)
• Formidling af resultater til en række interessenter (konkrete KPI’er
for de forskellige formidlingsaktiviteter i A7 og A8 opstilles i fase 1)
Det forventes, at der også er følgende, ikke-målbare effekter:
• Større samarbejde på tværs af institutionerne i EA-sektoren
• Større viden i ledelserne i EA-sektoren om KI og virtuel
undervisning
• Begyndende samtaler i underviserkollegierne om
klasserumsledelse i en ny tid
• Klarere praksisnær forståelse af de to nye teknologiers muligheder
og udfordringer for erhvervsliv og arbejdsliv i den offentlige debat

Tags
Deltagere
Partnere Smart Learning | Erhvervsakademi MidtVest | Erhvervsakademi Kolding (IBA) | Erhvervsakademi Sydvest | Erhvervsakademi Aarhus | KEA | Cphbusiness | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer