Kulturel intelligens som katalysator for globalt engagement hos ledere
| Projekttitel | Kulturel intelligens som katalysator for globalt engagement hos ledere |
|---|---|
| Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
| Frascati | Ja |
| Tema | Business |
| Teaser | Forskningsprojektet undersøger, hvordan viden om kulturel intelligens kan fremme det globale engagement hos ledelsesstuderende på Erhvervsakademi Aarhus. |
| Status | Afsluttet |
| Ejer | |
| - Akademi | Erhvervsakademi Aarhus (EAAA) |
| - Kontaktperson | |
| Nat./Int. | Nationalt |
| Projektperiode | 01. marts 2017 - 30. juni 2018 |
| Projektbeskrivelse | |
| - Projektresumé | Det er en udfordring at engagere studerende på uddannelser inden for ledelse og HR ved Erhvervsakademi Aarhus til at efteruddanne sig inden for ledelse og globalisering. Dette projekt vil derfor undersøge den eksisterende litteratur for at finde ud af, hvad der skjuler sig bag en tøven i at engagere sig og være opsøgende i forhold til det globale. Hvad er det i forskningen og tilgangen til det globale lederskab, der gør, at det er så svært at engagere folk til at blive klogere på det felt? Projektet vil forsøge at bidrage med en afdækning af, hvad der hæmmer og fremmer det globale engagement hos ledere og studerende i samfundet generelt, og på Erhvervsakademi Aarhus i særdeleshed, ved at grave dybt ned i begrebet ’kulturel intelligens’, som blandt andet omfatter kulturforståelse i forhold til global ledelse. Desuden vil projektet bidrage med anbefalinger til, hvordan det globale engagement kan fremmes. Ny viden om efteruddannelse inden for globaliseringPå nuværende tidspunkt mangler der dokumenteret viden, erfaringer og kompetencer i forhold til, hvordan efteruddannelse inden for det globale felt skal fremskaffes. Dette vil projektet også bidrage med viden omkring. Model for de studerendes engagementDet er hensigten, at litteraturgennemgangen i projektet munder ud i en artikel til formidling af projektets resultater, hvor en model/og eller hypotese præsenteres, som omfatter, hvordan de studerende kan engageres i ledelse og globalisering. Manglende interesse for ledelse og globaliseringLedere på Erhvervsakademi Aarhus’ diplomuddannelser og ledere generelt ønsker tilsyneladende ikke at efteruddanne sig inden for ledelse og globalisering. Derfor vil dette projekt undersøge, hvordan engagementet kan fremmes. Forskning viser desuden, at øjnene først åbnes for viden og kompetencer inden for det globale lederskab, når man ’står i det – til halsen’. Og lige der, kan man ikke finde efteruddannelsesmuligheder, der matcher behovet. De fleste ledere i globalisering er derfor autodidakte. |
| - Baggrund og formål | Undersøgelser peger på, at Danmarks største økonomiske udfordring handler om manglende globale ledelseskompetencer og ikke høje omkostninger. Der arbejdes derfor ihærdigt, for at fremme danske lederes globale kompetencer, ligesom forskning og erfaring viser, at behovet for globale kompetencer er store, såfremt danske virksomheder skal udvikle den internationale konkurrencekraft. Forskning viser desuden, at det globale engagement først efterspørges, når man står i det, og så kan man ikke finde efteruddannelsesmuligheder, som matcher de behov, den enkelte har. Samtidig er det ikke længere blot de øverste ledelseslag, som har behovet. Det globale har bevæget sig længere ned i virksomheden, og ledere på det operationelle plan og deres medarbejdere oplever alle et behov for at kunne agere i det globale felt. Her er det ikke kun andre nationaliteter, man skal forholde sig til, men også andre fagligheder. Dette stiller yderligere krav om gode interkulturelle kompetencer, hvis tværfagligheden og det grænsekrydsende arbejde skal resultere i nye løsninger eller innovation. Trods dette, er det en udfordring at tiltrække studerede til efteruddannelser, der involverer det globale lederskab. Der synes at være et gap mellem det behov, der opleves hos virksomheden og dens medarbejdere, og dét, der udbydes. Formålet med projektet er at undersøge, hvordan viden om Kulturel Intelligens kan fremme det globale engagement hos Erhvervsakademi Aarhus’ studerende. |
| - Aktiviteter og handling | Projektets aktiviteter er følgende:
|
| - Projektets Metode | Med udgangspunkt i udfordringen med at engagere studerende til at uddanne sig i forhold til det globale lederskab, selvom der ud fra et samfundsmæssigt perspektiv er brug for det, tages der udgangspunkt i en kritisk litteraturgennemgang, så litteraturen både bliver beskrevet, men at den også bliver kritisk evalueret i forhold til kvaliteten. Den eksisterende litteratur undersøges for at finde ud af, hvad der skjuler sig bag de studerendes tøven i forhold til at engagere sig og være opsøgende inden for det globale felt. |
| - Projektets Forventede Resultater | Det forventes, at projektet vil afdække, hvad der hæmmer og fremmer det globale engagement hos ledere og studerende i samfundet generelt, men på Erhvervsakademi Aarhus i særdeleshed. Projektet vil komme med anbefalinger til, hvordan det globale engagement kan fremmes. Desuden forventes det, at projektet vil bidrage med viden, erfaringer og kompetencer i forhold til, hvordan efteruddannelsen inden for dette felt kan fremskaffes. |
| - Projektets Forventede Effekt | Det forventes, projektets resultater bliver integreret på Diplom i Ledelse (efteruddannelse), hvor både studerende og undervisere vil få ny indsigt inden for dette felt. |
| Tags | globalisering | globalt engagement | kulturel intelligens | Ledelse | studerende |
| Deltagere | |
| - Studerende | |
| - Medarbejdere | Kulturel intelligens som katalysator for globalt engagement hos ledere |
| - Virksomhedsrepræsentanter | |
| - Andre | |
| Partnere | |
| Finansiering | |
| - Intern | 100% |
| - Ekstern | |
| Resultat | Efter at have gravet dybere ned i den eksisterende viden om kulturel intelligens i relation til det globale lederskab og de studerendes engagement, er følgende resultater skabt:
|
| Evaluering | |
| Formidlingsform | |
| - Resultatets formidling | Der er udarbejdet en rapport med projektets resultater. Desuden er resultaterne også blevet formidlet internt på Erhvervsakademi Aarhus. |
| - Resultaternes værdi | Projektet har bidraget med væsentlige input i forhold til udvikling af uddannelsesmoduler, da resultaterne kan integreres i de eksisterende moduler på uddannelsen i ledelse. Det har også bidraget med input til valgfag og andre uddannelser. Det har desuden bidraget til at synliggøre behovet for at udvide videngrundlaget hos undervisere i forhold til videnskabsteoretiske perspektiver som kultur, identitet og opfattelse af virkeligheden. Denne viden kan gennem uddannelser spredes til virksomheder og organisationer i Danmark. |
| - Målgruppen | Den primære målgruppe for projektet er undervisere og forskere inden for det globale felt, og den sekundære målgruppe er studerende på efter- og videreuddannelser samt virksomheder. |
| - Publikationer | Rapport |