Interaktionsdesigneres rolle i Virtual Reality
Projekttitel | Interaktionsdesigneres rolle i Virtual Reality |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business | Innovation | IT | Undervisning |
Teaser | Interaktionsdesigneres rolle i Virtual Reality Projektet skal hjælpe SMV'er med at designe Virtual Reality som platform til træning, behandling, formidling m.m. |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Erhvervsakademi Aarhus (EAAA) |
- Kontaktperson | Mads Vestergaard Karkov Holst Lektor mvkh@eaaa.dk 7228 6355 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2019 - 30. juni 2019 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé |
Erhvervsakademi Aarhus ønsker at kvalificere fagområdet Interaktionsdesign ved at afdække, hvordan Interaktionsdesign anvendes i erhvervslivets projekter med teknologien Virtual reality. |
- Baggrund og formål | Virtual Reality er et nyt digitalt medie, der giver en person mulighed for at ”træde ind i” en fuldt virtuel verden. Virtual Reality anvendes allerede på en række forskellige områder, herunder: formidling og markedsføring undervisning og træning underholdning og kultur, behandling og rehabilitering.
Blandet andet på grund af den udbredte anvendelse, diskuteres det fortsat, hvordan interaktioner i Virtual Reality bedst designes. Fagområdet Interaktionsdesign beskæftiger sig netop med design af interaktion i digitale produkter, og det er derfor oplagt at se på, hvordan Interaktionsdesign bedst anvendes til at guide produktionen af Virtual Reality.
Mediets brede anvendelsesmuligheder har tiltrukket stor interesse fra flere af akademiets aftagervirksomheder. Siden august 2017 har Erhvervsakademi Aarhus, i regi af 10 ECTS-faget XR Development, arbejdet sammen med virksomheder på projekter med teknologien Virtual Reality. I løbet af projektarbejdet er en række problematikker forbundet med interaktionsdesign til Virtual Reality blevet opdaget, hvilket ligger til baggrunden for dette forskningsprojekt. Formålet med forskningsprojektet er derfor, at belyse fagområdet Interaktionsdesign i samarbejde med erhvervslivet og få afdækket, hvordan Interaktionsdesign kan løses disse problematikker. |
- Aktiviteter og handling |
|
- Projektets Metode | Igennem en række kvalitative interview undersøges hvordan små og mellemstore virksomheder (SMV’er) forstår, afgrænser og anvender fagområdet Interaktionsdesign i projekter med Virtual Reality?
Spørgerammen til de kvalitative interview er udarbejdet på baggrund af et litterært forstudie, samt tre ekspertinterviews foretaget med relevante eksperter på området.
Data fra interviewene analyseres og fortolkes, hvorefter resultaterne, i første omgang, præsenteres i en artikel. |
- Projektets Forventede Resultater | Projektet forventes at resultere i en detaljeret gennemgang af de udfordringer der dominerer fagområdet interaktionsdesign på projekter med teknologien Virtual Reality. Projektet giver et videnskabeligt grundlag for at træffe beslutninger vedrørende fagindhold og læringsmål på uddannelser der underviser i teknologien Virtual Reality. Med udarbejdelsen af artiklen får undervisere, studerende og samarbejdsvirksomheder faglige pejlemærker, |
- Projektets Forventede Effekt | Det forventes, at projektet vil resultere i følgende:
Workshop for virksomhedsrepræsentanter på danske erhvervsakademier med udgangspunkt i fund fra forskningsprojektet. |
Tags | #IT | computerteknologi |
Deltagere | |
Partnere | Unity Studios | KANDA | CADpeople | MAAND | Aarhus Universitet | Alexandra Instituttet |
Finansiering | |
Resultat | Resultaterne fra projektet formidles i første omgang igennem en e-publikation. Målgrupperne for projektet er uddannelsesorganisationer med fokus på Virtual Reality, studerende med interesse for teknologien, samt private virksomheder der arbejder med teknologien. |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | E-bog |