Hop til indhold

Interaktionsdesigneres rolle i Virtual Reality

Projekttitel Interaktionsdesigneres rolle i Virtual Reality
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business | Innovation | IT | Undervisning
Teaser Interaktionsdesigneres rolle i Virtual Reality Projektet skal hjælpe SMV'er med at designe Virtual Reality som platform til træning, behandling, formidling m.m.
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Aarhus (EAAA)
- Kontaktperson Mads Vestergaard Karkov Holst
Lektor
mvkh@eaaa.dk
7228 6355
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2019 - 30. juni 2019
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

 

Erhvervsakademi Aarhus ønsker at kvalificere fagområdet Interaktionsdesign ved at afdække, hvordan Interaktionsdesign anvendes i erhvervslivets projekter med teknologien Virtual reality.

- Baggrund og formål

Virtual Reality er et nyt digitalt medie, der giver en person mulighed for at ”træde ind i” en fuldt virtuel verden. Virtual Reality anvendes allerede på en række forskellige områder, herunder:

formidling og markedsføring

undervisning og træning

underholdning og kultur,

behandling og rehabilitering.

 

Blandet andet på grund af den udbredte anvendelse, diskuteres det fortsat, hvordan interaktioner i Virtual Reality bedst designes.

Fagområdet Interaktionsdesign beskæftiger sig netop med design af interaktion i digitale produkter, og det er derfor oplagt at se på, hvordan Interaktionsdesign bedst anvendes til at guide produktionen af Virtual Reality.

 

Mediets brede anvendelsesmuligheder har tiltrukket stor interesse fra flere af akademiets aftagervirksomheder. Siden august 2017 har Erhvervsakademi Aarhus, i regi af 10 ECTS-faget XR Development, arbejdet sammen med virksomheder på projekter med teknologien Virtual Reality. I løbet af projektarbejdet er en række problematikker forbundet med interaktionsdesign til Virtual Reality blevet opdaget, hvilket ligger til baggrunden for dette forskningsprojekt. Formålet med forskningsprojektet er derfor, at belyse fagområdet Interaktionsdesign i samarbejde med erhvervslivet og få afdækket, hvordan Interaktionsdesign kan løses disse problematikker.

- Aktiviteter og handling
  • Kvalificering af projektet blandt anerkendte ekspertorganisationer, der arbejder med teknologien Virtual Reality eller beslægtede teknologier som Augmented Reality.
  • Undersøgelsesaktiviteter i form af litteraturstudie og interviews.
  • Produktion af e-publikation.
- Projektets Metode

Igennem en række kvalitative interview undersøges hvordan små og mellemstore virksomheder (SMV’er) forstår, afgrænser og anvender fagområdet Interaktionsdesign i projekter med Virtual Reality?

 

Spørgerammen til de kvalitative interview er udarbejdet på baggrund af et litterært forstudie, samt tre ekspertinterviews foretaget med relevante eksperter på området.

 

Data fra interviewene analyseres og fortolkes, hvorefter resultaterne, i første omgang, præsenteres i en artikel.

- Projektets Forventede Resultater

Projektet forventes at resultere i en detaljeret gennemgang af de udfordringer der dominerer fagområdet interaktionsdesign på projekter med teknologien Virtual Reality. Projektet giver et videnskabeligt grundlag for at træffe beslutninger vedrørende fagindhold og læringsmål på uddannelser der underviser i teknologien Virtual Reality. Med udarbejdelsen af artiklen får undervisere, studerende og samarbejdsvirksomheder faglige pejlemærker,

- Projektets Forventede Effekt

Det forventes, at projektet vil resultere i følgende:

  • En kvalificering af fagområdet interaktionsdesign i virksomheder der arbejder med Virtual Reality.
  • En e-publikation med et fagportræt af rollen som interaktionsdesigner i små og mellem storevirksomheder der har fokus på Virtual Reality.
  • Workshop for undervisere på danske erhvervsakademier med udgangspunkt i fund fra forskningsprojektet.

Workshop for virksomhedsrepræsentanter på danske erhvervsakademier med udgangspunkt i fund fra forskningsprojektet.

Tags #IT | computerteknologi
Deltagere
Partnere Unity Studios | KANDA | CADpeople | MAAND | Aarhus Universitet | Alexandra Instituttet
Finansiering
Resultat

Resultaterne fra projektet formidles i første omgang igennem en e-publikation.

Målgrupperne for projektet er uddannelsesorganisationer med fokus på Virtual Reality, studerende med interesse for teknologien, samt private virksomheder der arbejder med teknologien.

Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer E-bog