Innovation i detailhandlen
Projekttitel | Innovation i detailhandlen |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Nej |
Tema | Business | IT |
Teaser | Studerende udvikler koncepter og prototyper, der kan understøtte salg i butikker |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
- Kontaktperson | Lars Arnfred LaAr@easj.dk |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. august 2013 - 30. september 2014 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé |
På konceptudvikling har de studerende efteråret 2011 og 2012 udviklet en række e-business løsninger målrettet detailhandlen i Køge – i samarbejde med Køge Handelsstandsforening og udvalgte butikker / virksomheder. Dette projekt har til formål at udnytte erfaringer herfra til et mere systematisk samarbejde med 2-4 aktører i 3 byer (Køge/Slagelse, Næstved og Roskilde), med henblik på at styrke detailhandelen lokalt.
|
- Baggrund og formål | Baggrunden for dette projekt skal ses i naturlig forlængelse af det strategiske arbejde, der foregår i EASJ, om at styrke samspillet med erhvervslivet. Formålet for dette projekt er en styrkelse af de studerendes praksisnærhed når de arbejder med virksomheder tilknyttet Næstved Cityforening, hvor der skal udvikles nye innovative produkter til brug for virksomheden. Derudover er formålet at der skal ske en generel styrkelse af EASJs kundeudviklende relationer og udviklingskapaciteter, for både undervisere og studerende. Det vil også styrke EASJs tværfaglige samarbejde på nye forretningskoncepter for virksomheder i Region Sjælland og dertilhørende styrket profilering af Region Sjællands detailhandel.
|
- Aktiviteter og handling | Projektets handlinger og aktiviteter er følgende:
|
- Projektets Metode | Design Thinking frem til (skitse til) prototype. |
- Projektets Forventede Resultater | Det bliver en stor udfordring at koordinere de mange handlende med hver deres profil, kultur mv. Nogle af dem er indbyrdes konkurrenter: handelsstandsforeninger er sjældent first movers. Dvs. grundig research og forventningsafstemning er nøgleordene for at projektet bliver en succes. |
- Projektets Forventede Effekt | Den forventede effekt er: 1. at udvikle flere konceptuelle løsninger på prototypeplan, der understøtter detailhandelen (online/offline) i regionen. Baseret på kendt og up coming teknologi. 2. at handlende og deres organisationer får større viden om trends, teknologier og systemer inden for shopping og retail, ink. social shopping og international sale. Via seminarer, projektrelateret videnplatform mv. Effekten bliver vurderet ud fra følgende:
|
Tags | business model | co-creation | design thinking | detail | e-business strategy | lean startups | Oplevelsesøkonomi | PNI | praksisnær innovation | service design |
Deltagere | |
- Studerende |
Zealand - Sjællands Erhvervsakademi
|
- Medarbejdere | |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | Business Slagelse | Køge Handelsstandsforening | Roskilde Handel |
Finansiering | |
- Intern | 40% |
- Ekstern | 60% | Øvrige ministerier og styrelser mv. | Styrelsen for videregående uddannelser |
Resultat | 7 idé/konceptbeskrivelser til mobilapplikationer, der har til formål at understøtte fysisk handel i de 3 organisationers område (Roskilde, Slagelse, Køge). I løsninger indgik henholdsvis rabatordninger, services og gamification. – 1 PBA opgave baseret på praktik og én af løsningerne, inkl. skitse til prototype – 1 anden praktikophold |
Evaluering | Det var ikke muligt at garantere en given kvalitet og en given finish i de løsninger, de studerende kom op med. Der var generelt et stor spænd mellem de studerendes kompetencer og de behov for færdigt udviklede applikationer, som virksomhederne havde. Dette gav udfordringer for de 3 deltagende virksomheder, som har forholdsvis få ressourcer at trække på. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | Intern formidling overfor virksomheder og på uddannelserne. |
- Resultaternes værdi | Først og fremmest erfaringer. Erfaringer i EASJ med at håndtere udviklingsprojekter, hvor studerende fra 3 forskellige uddannelser er involveret, og med at få sikret match imellem kompetencer og behov. Desuden erfaringer hos virksomhederne mht. at formulere behovene klart fra start. De af de studerende udviklede koncepter og prototyper er ikke blevet realiseret. Siden hen er de overhalet af professionelt udviklede apps. |
- Målgruppen | Studerende og virksomheder. |
- Publikationer | Anden artikel |