Hop til indhold

Innovation i detailhandlen

Projekttitel Innovation i detailhandlen
Projekttype Innovationsprojekter
Frascati Nej
Tema Business | IT
Teaser Studerende udvikler koncepter og prototyper, der kan understøtte salg i butikker
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
- Kontaktperson Lars Arnfred

LaAr@easj.dk
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. august 2013 - 30. september 2014
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

På konceptudvikling har de studerende efteråret 2011 og 2012 udviklet en række e-business løsninger målrettet detailhandlen i Køge – i samarbejde med Køge Handelsstandsforening og udvalgte butikker / virksomheder. Dette projekt har til formål at udnytte erfaringer herfra til et mere systematisk samarbejde med 2-4 aktører i 3 byer (Køge/Slagelse, Næstved og Roskilde), med henblik på at styrke detailhandelen lokalt.

 

- Baggrund og formål

Baggrunden for dette projekt skal ses i naturlig forlængelse af det strategiske arbejde, der foregår i EASJ, om at styrke samspillet med erhvervslivet.

Formålet for dette projekt er en styrkelse af de studerendes praksisnærhed når de arbejder med virksomheder tilknyttet Næstved Cityforening, hvor der skal udvikles nye innovative produkter til brug for virksomheden.

Derudover er formålet at der skal ske en generel styrkelse af EASJs kundeudviklende relationer og udviklingskapaciteter, for både undervisere og studerende. Det vil også styrke EASJs tværfaglige samarbejde på nye forretningskoncepter for virksomheder i Region Sjælland og dertilhørende styrket profilering af Region Sjællands detailhandel.

 

- Aktiviteter og handling

Projektets handlinger og aktiviteter er følgende:

  1. Projektet vil foregå i samarbejde med offentlige og private virksomheder og med inddragelse af elever og undervisere på erhvervsakademierne
  2. Motivere praksisbaserede innovations- og vidensaktiviteter med fokus på konkrete, praktiske udfordringer i virksomhederne
  3. Bidrage til at styrke uddannelses kvalitet samt understøtte opfyldelsen af de konkrete, målsætninger om øget innovationkapacitet i udviklingskontrakterne for 2013-2014

 

 

- Projektets Metode

Design Thinking frem til (skitse til) prototype.

- Projektets Forventede Resultater

Det bliver en stor udfordring at koordinere de mange handlende med hver deres profil, kultur mv. Nogle af dem er indbyrdes konkurrenter: handelsstandsforeninger er sjældent first movers. Dvs. grundig research og forventningsafstemning er nøgleordene for at projektet bliver en succes.

- Projektets Forventede Effekt

Den forventede effekt er:

1. at udvikle flere konceptuelle løsninger på prototypeplan, der understøtter detailhandelen (online/offline) i regionen. Baseret på kendt og up coming teknologi.

2. at handlende og deres organisationer får større viden om trends, teknologier og systemer inden for shopping og retail, ink. social shopping og international sale. Via seminarer, projektrelateret videnplatform mv.

Effekten bliver vurderet ud fra følgende:

  1. Hvordan og i hvilket omfang projektet har bidraget til konkrete løsninger eller udvikling hos de deltagende virksomheder
  2. Hvordan og i hvilket omfang projektet har bidraget til at koble den almindelige undervisning med praksis.
  3. Hvordan og i hvilket omfang projektet har bidraget til at udvikle og styrke de studerendes innovative kompetencer.
Tags business model | co-creation | design thinking | detail | e-business strategy | lean startups | Oplevelsesøkonomi | PNI | praksisnær innovation | service design
Deltagere  
- Studerende Zealand - Sjællands Erhvervsakademi
  • - Digital konceptudvikling, Køge (21)
  • - Datamatiker, Roskilde (6)
  • - Webudvikling (9)
- Medarbejdere
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere Business Slagelse | Køge Handelsstandsforening | Roskilde Handel
Finansiering  
- Intern 40%
- Ekstern 60% | Øvrige ministerier og styrelser mv. | Styrelsen for videregående uddannelser
Resultat

7 idé/konceptbeskrivelser til mobilapplikationer, der har til formål at understøtte fysisk handel i de 3 organisationers område (Roskilde, Slagelse, Køge). I løsninger indgik henholdsvis rabatordninger, services og gamification.

– 1 PBA opgave baseret på praktik og én af løsningerne, inkl. skitse til prototype

– 1 anden praktikophold

Evaluering

Det var ikke muligt at garantere en given kvalitet og en given finish i de løsninger, de studerende kom op med. Der var generelt et stor spænd mellem de studerendes kompetencer og de behov for færdigt udviklede applikationer, som virksomhederne havde. Dette gav udfordringer for de 3 deltagende virksomheder, som har forholdsvis få ressourcer at trække på.

Formidlingsform  
- Resultatets formidling

Intern formidling overfor virksomheder og på uddannelserne.

- Resultaternes værdi

Først og fremmest erfaringer. Erfaringer i EASJ med at håndtere udviklingsprojekter, hvor studerende fra 3 forskellige uddannelser er involveret, og med at få sikret match imellem kompetencer og behov. Desuden erfaringer hos virksomhederne mht. at formulere behovene klart fra start. De af de studerende udviklede koncepter og prototyper er ikke blevet realiseret. Siden hen er de overhalet af professionelt udviklede apps.

- Målgruppen Studerende og virksomheder.
- Publikationer Anden artikel