Hop til indhold

Identifikation af nøglekompetencer for succes inden for ESG

Projekttitel Identifikation af nøglekompetencer for succes inden for ESG
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Bæredygtighed
Teaser Projektet afdækker centrale kompetencer for succes i ESG-karrierer og bidrager til uddannelsesudvikling for at matche arbejdsmarkedets krav.
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Aarhus (EAAA)
- Kontaktperson Simon Laub / Jacob Nielsen
lektor / forskningskonsulent
sila@eaaa.dk / jani@eaaa.dk
72286368 / 72286154
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. oktober 2024 - 31. december 2024
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Projektet undersøger de nøglekompetencer, der kræves for succes inden for ESG-relaterede stillinger. Dette gøres med baggrund i stigende studenterinteresse, voksende efterspørgsel på ESG-kompetencer og skift i erfarne medarbejderes karrierer på grund af reguleringer. Ved at analysere jobopslag og gennemføre interviews med erfarne medarbejdere identificeres nødvendige færdigheder som projektledelse, teknologiforståelse og viden om ESG-principper. Projektets resultater skal styrke læseplaner og uddannelsestilbud, så de forbereder kandidater til ESG-arbejdsmarkedets krav i den grønne omstilling.

 

- Baggrund og formål

Projektet sigter mod at identificere de centrale kompetencer, der kræves for succes inden for ESG-relaterede stillinger. Baggrunden er en kombination af stigende interesse blandt studerende for ESG, øget efterspørgsel på ESG-kompetencer på arbejdsmarkedet og erfarne medarbejdere, der skifter karriere til ESG-roller. Ved at analysere jobopslag og interviewe erfarne medarbejdere søger projektet at bygge bro mellem arbejdsmarkedets krav og eksisterende uddannelsestilbud, så kandidater bliver bedre rustet til den digitale tidsalder og grøn omstilling.

 

- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Projektet anvender en mixed-methods tilgang, der kombinerer kvalitative og kvantitative metoder. Kvantitativ analyse af ESG-jobopslag afslører tendenser og krav i arbejdsmarkedet, mens tematisk analyse af interviews kontekstualisere kompetencerne. Disse data trianguleres gennem en hermeneutisk tilgang for at skabe en dybere forståelse, og forståelserne omsættes til anbefalinger til diskussion og refleksion i relevante uddannelser.

 

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Rapport