Hop til indhold

Helhedsløsninger med innovation

Projekttitel Helhedsløsninger med innovation
Projekttype Innovationsprojekter
Frascati Nej
Tema Bæredygtighed | Innovation
Teaser Studerende og undervisere udvikler idéer og løsningsforslag til automatition og forbrugsmæssig bæredygtighed i forbindelse med byggeriet af Skejby Sygehus
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Dania
- Kontaktperson Eva Lund
Underviser
evlu@eadania.dk
21583726
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. september 2014 - 05. september 2014
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé
 

De store sygehusbyggerier i Danmark er af flere omgange blevet omtalt i pressen. Bugetterne holder ikke, og der skal skæres i byggeriet, og der skal findes veje til at sikre, at omkostningerne i den daglige drift ikke bliver for høje.

 

Bravida er blandt de store entreprenører i byggeriet af supersygehuset i Skejby, og står med opgaven at sikre bedst mulig automation og forbrugsmæssig bæredygtighed.

 

Bravida har i den anledning indledt et samarbejde med EA Dania.

 

Med udgangspunkt i kreative teknikker og innovationspædagogikken arbejder studerende og undervisere med idéer og løsningsforslag på problemstillingerne.

 

- Baggrund og formål

De store sygehusbyggerier i Danmark er af flere omgange blevet omtalt i pressen. Bugetterne holder ikke, og der skal skæres i byggeriet, og der skal findes veje til at sikre, at omkostningerne i den daglige drift ikke bliver for høje.

Bravida er blandt de store entreprenører i byggeriet af supersygehuset i Skejby, og står med opgaven at sikre bedst mulig automation og forbrugsmæssig bæredygtighed.

Overvejelser vedr. projektets værdi for virksomhederne:

Da de deltagende studerende er nystartede kan der stilles spørgsmåls-tegn ved den faglige værdi af idéer og løsningsforslag, men overgangsfrekvens-analyser (her uddrag fra ”Muligheder og barrierer på erhvervs-uddannede unges vej til videregående uddannelse”, Den Centrale Prognose og Analysevirksomhed, Afrapportering 01.02.2012) viser imidlertid, at overgangsfrekvensen på de tekniske uddannelser er forholdsvis stor, hvilket vore erfaringer også fortæller os. Så der er blandt de studerende en eksisterende faglig indsigt, som medvirker til at kvalificere idéer og løsningsforslag på det faglige, håndværksmæssige niveau.

- Aktiviteter og handling
April-juni:

Indledende møder og forberedelse af oplæg til de studerende

 

1.-5. september:

Studerende på tværs af uddannelser arbejder med problemstillingen

 

- Projektets Metode

Der er tale om et praksisnært innovationsforløb, hvor der faciliteres en udviklingsproces, hvori de studerende tilegner sig værktøjer til idegenerering og ideudvikling i et forløb med en virksomhed

- Projektets Forventede Resultater

Der forventes som minimum effekter på følgende områder:

  • Bravida vil på baggrund af samarbejdet få udbytte i form af innovative løsninger på de to problemstillinger
  • De studerende får ved muligheden for at arbejde med en konkret praktisk problemstilling nyttig viden om kompleksiteten af store entrepriser
  • De studerende får mulighed for at afprøve kreative teknikker til innovative løsninger.
- Projektets Forventede Effekt

Undervisernes involvering i virksomhedernes problemstillinger sammen med kravet om at sikre at de studerende arbejder med uddannelsens målsætninger, giver på sigt underviserne større indsigt i, hvordan undervisning kan planlægges under hensyntagen til virksomhedernes behov. Samtidig sikrer projektet generelt undervisernes kontakt med erhvervslivet.

Tags
Deltagere  
- Studerende Erhvervsakademi Dania
  • - (29)
  • - Automationsteknolog, Randers (12)
- Medarbejdere Erhvervsakademi Dania
Leif Peter Jensen
3 medarbejdere
Inger Bach
Poul Erik Jakobsen
- Virksomhedsrepræsentanter BravidaClaus Jensen
- Andre
Partnere Bravida
Finansiering
Resultat

De forslag der er udarbejdet af projektgrupperne, har det næppe været muligt at implementere i forbindelse med byggeriet på DNU, idet dette ligger i ret så fastlåste rammer fra bygherres side.

 

Om den Bravida fremadrettet kan anvende nogle af de udarbejdede forslag, er der nok ingen tvivl om.

 

Projektet har for de deltagende studerende, været en øjenåbner i forhold til, hvordan store byggerier planlægges og gennemføres. Det har endvidere givet et klart billede af, hvilke faglige og ledelsesmæssige kompetencer, der er behov for som projektleder på et byggeri af denne karakter.

 

Ud over de faktiske forhold omkring selve byggeriet, har de studerende under projektforløbet prøvet at arbejde sammen på tværs af faggrænser og uddannelsesmæssigt forskellige baggrunde, dette har givetvis bevirket en større samlet forståelse for, hvor væsentligt det er, at kunne inddrage forskellige kompetencer under arbejde med udvikling af innovative løsninger.

Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Andet (venligst beskriv)