Helhedsløsninger med innovation
Projekttitel | Helhedsløsninger med innovation | |
---|---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter | |
Frascati | Nej | |
Tema | Bæredygtighed | Innovation | |
Teaser | Studerende og undervisere udvikler idéer og løsningsforslag til automatition og forbrugsmæssig bæredygtighed i forbindelse med byggeriet af Skejby Sygehus | |
Status | Afsluttet | |
Ejer | ||
- Akademi | Erhvervsakademi Dania | |
- Kontaktperson | Eva Lund Underviser evlu@eadania.dk 21583726 |
|
Nat./Int. | Nationalt | |
Projektperiode | 01. september 2014 - 05. september 2014 | |
Projektbeskrivelse | ||
- Projektresumé |
|
|
- Baggrund og formål | De store sygehusbyggerier i Danmark er af flere omgange blevet omtalt i pressen. Bugetterne holder ikke, og der skal skæres i byggeriet, og der skal findes veje til at sikre, at omkostningerne i den daglige drift ikke bliver for høje. Bravida er blandt de store entreprenører i byggeriet af supersygehuset i Skejby, og står med opgaven at sikre bedst mulig automation og forbrugsmæssig bæredygtighed. Overvejelser vedr. projektets værdi for virksomhederne: Da de deltagende studerende er nystartede kan der stilles spørgsmåls-tegn ved den faglige værdi af idéer og løsningsforslag, men overgangsfrekvens-analyser (her uddrag fra ”Muligheder og barrierer på erhvervs-uddannede unges vej til videregående uddannelse”, Den Centrale Prognose og Analysevirksomhed, Afrapportering 01.02.2012) viser imidlertid, at overgangsfrekvensen på de tekniske uddannelser er forholdsvis stor, hvilket vore erfaringer også fortæller os. Så der er blandt de studerende en eksisterende faglig indsigt, som medvirker til at kvalificere idéer og løsningsforslag på det faglige, håndværksmæssige niveau. |
|
- Aktiviteter og handling |
|
|
- Projektets Metode | Der er tale om et praksisnært innovationsforløb, hvor der faciliteres en udviklingsproces, hvori de studerende tilegner sig værktøjer til idegenerering og ideudvikling i et forløb med en virksomhed |
|
- Projektets Forventede Resultater | Der forventes som minimum effekter på følgende områder:
|
|
- Projektets Forventede Effekt | Undervisernes involvering i virksomhedernes problemstillinger sammen med kravet om at sikre at de studerende arbejder med uddannelsens målsætninger, giver på sigt underviserne større indsigt i, hvordan undervisning kan planlægges under hensyntagen til virksomhedernes behov. Samtidig sikrer projektet generelt undervisernes kontakt med erhvervslivet. |
|
Tags | ||
Deltagere | ||
- Studerende |
Erhvervsakademi Dania
|
|
- Medarbejdere | Erhvervsakademi Dania Leif Peter Jensen3 medarbejdereInger BachPoul Erik Jakobsen | |
- Virksomhedsrepræsentanter | BravidaClaus Jensen | |
- Andre | ||
Partnere | Bravida | |
Finansiering | ||
Resultat | De forslag der er udarbejdet af projektgrupperne, har det næppe været muligt at implementere i forbindelse med byggeriet på DNU, idet dette ligger i ret så fastlåste rammer fra bygherres side.
Om den Bravida fremadrettet kan anvende nogle af de udarbejdede forslag, er der nok ingen tvivl om.
Projektet har for de deltagende studerende, været en øjenåbner i forhold til, hvordan store byggerier planlægges og gennemføres. Det har endvidere givet et klart billede af, hvilke faglige og ledelsesmæssige kompetencer, der er behov for som projektleder på et byggeri af denne karakter.
Ud over de faktiske forhold omkring selve byggeriet, har de studerende under projektforløbet prøvet at arbejde sammen på tværs af faggrænser og uddannelsesmæssigt forskellige baggrunde, dette har givetvis bevirket en større samlet forståelse for, hvor væsentligt det er, at kunne inddrage forskellige kompetencer under arbejde med udvikling af innovative løsninger. |
|
Evaluering | ||
Formidlingsform | ||
- Resultatets formidling | ||
- Resultaternes værdi | ||
- Målgruppen | ||
- Publikationer | Andet (venligst beskriv) |