GenAIxUddannelse
Projekttitel | GenAIxUddannelse |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Nej |
Tema | Innovation | IT | Teknologi | Undervisning |
Teaser | Aktionsforskningsprojekt om undervisere, der designer og afprøver AI-støttede forløb til udvikling af studerendes læringsfremmende AI-kompetencer. |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | |
- Kontaktperson | Mads Vestergaard Karkov Holst lektor mvkh@eaaa.dk 7228 6355 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2025 - 30. juni 2026 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Projektet undersøger, hvordan undervisere kan udvikle og afprøve AI-støttede undervisningsforløb, der giver studerende redskaber til at forstå og anvende generativ AI. Fokus er både på undervisernes didaktiske praksis og på de studerendes kritiske og kreative AI-kompetencer.
|
- Baggrund og formål | Generativ AI har potentiale til at ændre undervisning og læring grundlæggende. Projektet tager udgangspunkt i behovet for at eksperimentere med og forstå, hvordan AI kan integreres i didaktisk praksis. Målet er at udvikle brugbare og reflekterede undervisningsdesigns, der er direkte anvendelige i undervisningen.
|
- Aktiviteter og handling | Projektet gennemføres i tre faser:
|
- Projektets Metode | Projektet er baseret på en aktionsforskningsmetode, hvor undervisere eksperimenterer med generativ AI i deres egen praksis og reflekterer systematisk over erfaringerne. Gennem iterative forløb med planlægning, handling, observation og refleksion udvikles både ny viden og konkrete didaktiske designs. Tilgangen er praksisnær og involverende og understøtter samtidig forskningsmæssig dokumentation gennem brug af logbøger, refleksionstekster og fælles analyseworkshops. Projektet kobler dermed professionsudvikling og vidensproduktion tæt sammen.
|
- Projektets Forventede Resultater | En praksisbaseret heuristik for design af AI-understøttet undervisning. En række konkrete undervisningsforløb, afprøvet og evalueret i professionsuddannelser. Artikler og praksisrettede vejledninger, der kan anvendes af undervisere i videregående uddannelser.
|
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | Løbende intern evaluering baseret på refleksionsskrivninger og erfaringsopsamlinger. Der arbejdes ikke med ekstern evaluering i traditionel forstand, men projektet dokumenteres i forskningsformat og formidles bredt. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |