Hop til indhold

GenAIxUddannelse

Projekttitel GenAIxUddannelse
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Nej
Tema Innovation | IT | Teknologi | Undervisning
Teaser Aktionsforskningsprojekt om undervisere, der designer og afprøver AI-støttede forløb til udvikling af studerendes læringsfremmende AI-kompetencer.
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi
- Kontaktperson Mads Vestergaard Karkov Holst
lektor
mvkh@eaaa.dk
7228 6355
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2025 - 30. juni 2026
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Projektet undersøger, hvordan undervisere kan udvikle og afprøve AI-støttede undervisningsforløb, der giver studerende redskaber til at forstå og anvende generativ AI. Fokus er både på undervisernes didaktiske praksis og på de studerendes kritiske og kreative AI-kompetencer.

 

- Baggrund og formål

Generativ AI har potentiale til at ændre undervisning og læring grundlæggende. Projektet tager udgangspunkt i behovet for at eksperimentere med og forstå, hvordan AI kan integreres i didaktisk praksis. Målet er at udvikle brugbare og reflekterede undervisningsdesigns, der er direkte anvendelige i undervisningen.

 

- Aktiviteter og handling

Projektet gennemføres i tre faser:

  1. Kortlægning og eksperimenter – Undervisere afprøver AI-værktøjer i konkrete undervisningsforløb
  2. Refleksion og dokumentation – Gennem workshops og skriftlige refleksioner
  3. Opsamling og formidling – Udarbejdelse af vejledninger, artikler og oplæg

 

- Projektets Metode

Projektet er baseret på en aktionsforskningsmetode, hvor undervisere eksperimenterer med generativ AI i deres egen praksis og reflekterer systematisk over erfaringerne. Gennem iterative forløb med planlægning, handling, observation og refleksion udvikles både ny viden og konkrete didaktiske designs. Tilgangen er praksisnær og involverende og understøtter samtidig forskningsmæssig dokumentation gennem brug af logbøger, refleksionstekster og fælles analyseworkshops. Projektet kobler dermed professionsudvikling og vidensproduktion tæt sammen.

 

- Projektets Forventede Resultater

En praksisbaseret heuristik for design af AI-understøttet undervisning. En række konkrete undervisningsforløb, afprøvet og evalueret i professionsuddannelser. Artikler og praksisrettede vejledninger, der kan anvendes af undervisere i videregående uddannelser.

 

- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering
Resultat
Evaluering

Løbende intern evaluering baseret på refleksionsskrivninger og erfaringsopsamlinger. Der arbejdes ikke med ekstern evaluering i traditionel forstand, men projektet dokumenteres i forskningsformat og formidles bredt.

Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer