FLIBA – Fremtidens Ledere I Byggeri og Anlæg
Projekttitel | FLIBA – Fremtidens Ledere I Byggeri og Anlæg |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Byg |
Teaser | Et nordisk projektsamarbejde om udvikling af lederkompetencer i bygge- og anlægsbranchen |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Københavns Erhvervsakademi (KEA) |
- Kontaktperson | Jesper Hvidkjær Pedersen Adjunkt jhvp@kea.dk 24484555 |
Nat./Int. | Internationalt |
Projektperiode | 01. januar 2011 - 30. juni 2014 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Oslo, Göteborg og Malmö/København er med sine ni millioner indbyggere et sammenhængende skandinavisk vækstområde, hvor der de kommende år vil være behov for forbedringer af bygninger og infrastruktur. KEA – Københavns Erhvervsakademi har sammen med syv andre uddannelsesinstitutioner i Øresund-Kattegat-Skagerrak etableret et projektsamarbejde om udvikling af lederkompetencer i bygge- og anlægsbranchen i Norden. Udover KEA har de primære projektpartnere været Norges Byggskole, Chalmers Tekniske Högskola, KY-akademien og DTU. Projektet FLIBA – Fremtiden Ledere I Byggeri og Anlæg – har arbejdet med at udvikle eksisterende uddannelser inden for bygge- og anlægsbranchen udfra et mål om at skabe bedre ledere, både nuværende og kommende, gennem bedre uddannelse. Projektets formål er:
På denne baggrund har FLIBA arbejdet med temaerne:
Til projektet er bevilget 2,1 millioner Euro, hvoraf knap 1 million Euro er fra EUs program Interreg IV A ÖKS. Projektet har også fået økonomisk støtte fra Oslo Kommune, Akershus Fylkeskommune og Västra Götelandsregionen, samt projektparternes bidrag. De strategiske Partnere har været Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA), Sveriges Byggindustrier og Dansk Byggeri. |
- Baggrund og formål | BaggrundOslo, Göteborg og Malmö/København er med sine ni millioner indbyggere et sammenhængende skandinavisk vækstområde, hvor der de kommende år vil være behov for forbedringer af bygninger og infrastruktur. Ledere i bygge- og anlægsbranchen mangler ledelseskompetencer på alle niveauer for at gøre byggebranchen mere effektiv og produktiv i fremtiden. Der mangler harmonisering af uddannelserne inden for branchen på tværs af grænserne i norden og EU.
Fremtidens lederkompetencer – en del af undervisningen Der er fælles skandinaviske udfordringer indenfor bygge- og anlægsbranchen i form af stigende krav om bæredygtighed og kvalitet. De eksisterende uddannelser matcher ikke fremtidens efterspørgsel og behov i branchen. Med udgangspunkt i denne udfordring har partnerne bag FLIBA-projektet arbejdet med at skabe bedre ledere gennem bedre uddannelser.
Formål
|
- Aktiviteter og handling | FLIBA-projektets aktiviteter og handlingProjektet er overordnet set fortløbet i følgende 5 faser – med visse overlap – samt organiseret i en række delprojekter, som de respektive partnere har taget ansvar for. 1. Etablering af projektorganisation
2. Kortlægning af nødvendige lederkompetencer i bygge- og anlægsbranchen. Kortlægningen inddeles i 3 delstudier:
3. Udarbejdelse af virtuel platform
4. Informationsspredning
5. Evaluering
|
- Projektets Metode |
|
- Projektets Forventede Resultater |
|
- Projektets Forventede Effekt | Det forventes at projektet vil skabe bedre ledere i bygge- og anlægsbranchen og derigennem gøre branchen mere effektiv og produktiv i fremtiden. Derudover ønskes det at FLIBA vil være en katalysator for nordisk studiemobilitet inden forbygge- og anlægsbranchen og mere tværkulturelt samarbejde. Projektets udvikling og effekt vil løbende blive evalueret og der vil afslutningsvis være en opsamlende evaluering resulterende i rapport/e-bog. Oprettelsen af et skandinavisk netværk og en virtuel platform for bygge- og anlægsbranchen, skal sikre dialogen forsættes efter projektets afslutning. |
Tags | byg | kompetenceudvikling | Ledelse | uddannelsesudvikling |
Deltagere | |
- Studerende | |
- Medarbejdere | Københavns Erhvervsakademi (KEA) Henriette Hall-AndersenJesper Hvidkjær Pedersen |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | DTU | KEA | Chalmers Tekniske Högskola | Norges Byggskole | KY Akademien |
Finansiering | |
- Intern | |
- Ekstern | 100% | EU kilder | Interreg |
Resultat | Samarbejdsaftaler BIM Virtuel platform sikrer vidensdeling De bedste byggeledere håndterer både teknik og mennesker På baggrund af analyserne har partnerne udviklet eksisterende uddannelser og etableret nye, så lederskab inkluderes tværfagligt. De norske partnere integrerer ledelse i alle fag, mens Københavns Erhvervsakademi indfører temauger om ledelse og har oprettet en 2-årig byggekoordinatoruddannelse. |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | - E-bog/ rapport om FLIBA-projektet |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | E-bog Anden artikel Anden artikel Video, streaming Video, streaming Video, streaming |