EDUGreen: Entreprenørskab og Bæredygtighed i Uddannelser
Projekttitel | EDUGreen: Entreprenørskab og Bæredygtighed i Uddannelser |
---|---|
Projekttype | Innovationsprojekter |
Frascati | Nej |
Tema | Bæredygtighed | Entreprenørskab | Undervisning |
Teaser | Projekter undersøger hvad bæredygtighedskompetencer er, og hvordan de kan udvikles med udgangspunkt i den eksisterende viden om entreprenørielle mindset. |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | |
- Kontaktperson | Susanne Østergaard Olsen lektor suol@eaaa.dk 7228 6231 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. august 2024 - 31. august 2026 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | I EDUGreen projekter undersøger vi, hvad bæredygtighedskompetencer er, og hvordan de kan udvikles med udgangspunkt i den eksisterende viden om entreprenørielle kompetencer og entreprenørielt mindset.
|
- Baggrund og formål | Baggrunden for projektet er den stigende kompleksitet i verden og behovet for at kunne tackle komplekse problemstillinger og bidrage til en bæredygtig fremtid. Formålet med EduGreen er at undersøge, hvilke kompetencer der er nødvendige for at kunne arbejde holistisk med bæredygtighed, og hvordan vi kan integrere arbejdet med bæredygtighedskompetencer i vores undervisning og læring. I projektet vil vi udvikle en fælles forståelse for uddannelse i bæredygtighedskompetencer gennem en fælles entreprenøriel ramme, vejledninger, aktiviteter og evt. værktøjer til implementering af bæredygtig udvikling og fremme en institutionel integration af bæredygtig udvikling gennem en entreprenøriel tilgang. Formålet er i tråd med EAAAs nuværende strategiske rammekontrakt (www.eaaa.dk/media/hsubpu44/strategisk-rammekontrakt-for-erhvervsakademi-aarhus-2022-2025.pdf) med fokus på uddannelse af innovative og kompetente dimittender, der kan bl.a. kan arbejde med bæredygtighed og grøn omstilling samt bringe både faglige og personlige kompetencer i spil, jf. EAAAs fokus på 21stCentury Skills.
|
- Aktiviteter og handling | Udarbejdelse af et litteraturstudie for at kortlægge eksisterende viden/forskning/empiri om bæredygtighedskompetencer. Litteraturstudiet danner fundament for en kortlægning af EAAAs uddannelser med henblik på at afdække, om og hvordan der arbejdes med bæredygtighedskompetencer integreret i undervisningen i de forskellige uddannelser på nuværende tidspunkt.
Ud fra denne kortlægning, vil der blive udviklet vejledninger til, hvordan undervisere kan styrke deres arbejde med de studerendes bæredygtighedskompetencer gennem forskellige, entreprenørielle læringsaktiviteter. Dette vil evt. blive samlet i en værktøjskasse med undervisningsmetoder, læringsaktiviteter og konkrete værktøjer til anvendelse i undervisningen for at udvikle de studerendes bæredygtighedskompetencer.
|
- Projektets Metode | Projektet sigter mod at konstruere et fælles rammeværk og en værktøjskasse til implementering inden for uddannelse til og i bæredygtig udvikling i forlængelse af det nuværende arbejde med dels EAAAs fokus på 21st Century Skills og det netop afsluttede arbejde med EAAAs operationelle entreprenørskabsstrategi. Projektet kobler sig metodisk på den europæiske bæredygtigheds-kompetence-rammeværk GreenComp, som anviser, at centrale kompetencer inden for bæredygtighed bør være tværgående og integreret i uddannelserne. Dette betyder, at bæredygtighed er integreret med uddannelse på alle områder, hvilket sigter mod at ændre individets adfærd (transformationslæring) ved at give dem viden, færdigheder og motivation til at handle mod og for en bæredygtig fremtid. I ESCAPE projektet (EAAA, 2023-2024) om udarbejdelse af EAAAs operationelle entreprenørskabsstrategi blev et co-curriculært forløb “Fra tanke til handling”, testet og erfaringerne og evalueringerne herfra vil blive indbygget i udvikling et systematisk og struktureret pædagogisk design af uddannelse i og for entrepreneuriel og bæredygtig udvikling på EAAA. Disse inkluderer 1) en vejledning til entreprenuriel bæredygtig udviklings-pædagogik, 2) et bæredygtig udviklings kompetence rammeværk, herunder et værktøj til vurdering af bæredygtig udviklings modenhedsniveau, og 3) en værktøjskasse til entrepreneuriel uddannelse i og for bæredygtig udvikling.
|
- Projektets Forventede Resultater | Det forventede resultat af projektet er at levere værktøjer og relevante praksisser (f.eks. en værktøjskasse/læringsaktiviteter) for, at kompetencer (viden, færdigheder og holdninger) inden for bæredygtig udvikling kan integreres og udvikles i praksis inden for EAAAs nuværende uddannelser og pædagogiske platform og implementeres med vejledninger og forslag til læringsaktiviteter, der hjælper underviserne til at udvikle de studerendes kompetencer i bæredygtig udvikling og entreprenørskab og deres evne til at virke som forandringsagenter.
|
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
- Studerende | |
- Medarbejdere | Erhvervsakademi Aarhus (EAAA) Jesper NørskovUlla HaahrMette Risgaard OlsenHeine Strøm |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | Fonden For Entreprenørskab (FFE) |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | Projektet evalueres internt samt gennem afrapportering til Fonden for Entreprenørskab.
|
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |