Branchekendskab, fastholdelse og beskæftigelse gennem identitetskongruens og intraprenørskab (Viirs2)
Projekttitel | Branchekendskab, fastholdelse og beskæftigelse gennem identitetskongruens og intraprenørskab (Viirs2) |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business | Design | Innovation | Kommunikation | Turisme | Undervisning |
Teaser | Det gode jobmatch |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
- Kontaktperson | Billy Adamsen Projektleder bian@easj.dk |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 03. april 2017 - 01. december 2020 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Projektet undersøger identitetskongruens som en afgørende forudsætning for at det gode jobmatch mellem virksomheder og studerende/dimittender kan opstå. Arbejdsidentitet er også en forudsætning for en bedre fastholdelse af studerende i et studieforløb, at finde og få relevant beskæftigelse efter endt uddannelse og samtidig kunne skabe sig en karriere inden for sin branche. |
- Baggrund og formål | Ligesom både landbrugsproduktion og industriel fremstilling opnåede serviceøkonomien i 1980’erne status som en selvstændig økonomi, der sammen med udviklingen af oplevelsesøkonomien, fremover omtalt som service-oplevelsesøkonomien, siden hen er vokset og udgør i dag mere end 70% af de vestlige landes BNP. Uddannelser er blevet designet, skabt og etableret for at kunne dække de mange jobs inden for service-oplevelsesøkonomien. Erhvervsakademierne generelt og i særdeleshed serviceøkonom-uddannelserne er designet og i et aftagerperspektiv målrettet jobs og funktioner inden for service- og oplevelsesøkonomien. Selvom der over de senere år har været signifikant fremgang at spore i forhold til både at kunne fastholde studerende i uddannelsen og efterfølgende få flere i beskæftigelse, så er det fortsat nødvendigt med yderligere tiltag for at sikre den positive udvikling og for at kunne øge fastholdelses- og beskæftigelsesprocenten. I et forsøg på bedre at kunne fastholde serviceøkonom-studerende og efterfølgende øge og forbedre beskæftigelsesmuligheden for dem og på en måde, som er med til øge væksten i virksomhederne, vil vi med udgangspunkt i nyere HR- og Talent management og Intraprenørskabs forskning og gennem faget Branchekendskab, vil vi forsøge at skabe en identitetskongruens mellem den studerendes arbejdsidentitet og virksomhedens job/funktionsidentitet undervejs i studiet. Ved at fokusere på identitetskongruens har vi også fokus på entreprenørskab og intraprenørskab og på, hvorfor det er vigtigt for kommende serviceøkonomer at blive bevidst om, at ’entraprenør-færdigheder’ og ’intraprenør-færdigheder’ er en væsentlig del af den moderne medarbejders arbejdsidentitet. Ved netop at koble den del af arbejdsidentiteten på et konkret samarbejde med virksomheder inden for service og oplevelsesøkonomien og på f.eks. korterevarende projekter og beskæftigelsesopgaver, så opnår de studerende indsigt i og erfaring med den arbejdspraksis, som de senere skal ud og fungere i. |
- Aktiviteter og handling | Projektet eller eksperimentet ’Identitetskongruens og intraprenørskab’ er tænkt at skulle gennemføres i forbindelse med 2016-2018 optaget for både danske og udenlandske SØK-studerende. Som man kan se af handlingsplanen nedenfor, så strækker projektet sig over 3 år, hvor de to første år implementerer ’identitetskongruens’ som didaktisk element og det tredje år har fokus på aftager-forholdet. Indsatsområder 2017:
1 års aktivitet:
2. år det videre arbejde:
3. år det videre arbejde:
|
- Projektets Metode | I forbindelse med serviceøkonom-uddannelsens stigende opmærksomhed på branchekendskab og udviklingen af det nye fag Branchekendskab med 50 lektioner i uddannelsens første semester, har ESAJ i Slagelse besluttet, at det vil være naturligt at anvende denne faglige kontekst til at afprøve og implementere ’identitetskongruens’ som et didaktisk element i undervisningen. Det vil foregår på den måde, at faget Branchekendskab og dets faglige elementer vil blive koblet sammen med Person-Job, Person-Organisation og Person-Environment samt med intreprenørskabet, således at både individuelle som gruppe øvelser og opgaver vil handle om den studerendes arbejdsidentitet, forventninger m.m., om branchekendskab og job/funktion-identitet og intraprenørskab. Det forventes, at disse øvelser vil bevidstgøre den studerende om han/hendes egen arbejds-identitet og job/funktion-identitet og om entreprenørskab og dermed gøre det muligt for de studerende i deres valg af bl.a. praktik-virksomheder kan vælge virksomheder og projekter, som er et bedre match (kongruens) mellem P-J, P-O og P-E og samtidig udfordrer deres intraprenør-identitet. Formår vi at opnå dette undervejs i studieforløbet må det antages, at sandsynligheden for at kunne øge beskæftigelsesprocenten for SØK-dimittenderne vil stige – for når først identitetskongruens blandt de studerende og i forhold til virksomhederne er blevet skabt, øges sandsynligheden for et bedre match mellem P-J, P-O og P-E og efterfølgende muliggør en øget beskæftigelsesprocenten. |
- Projektets Forventede Resultater | |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | arbejdsidentitet | beskæftigelse | Fastholdelse | Jobmatch |
Deltagere | |
- Studerende | |
- Medarbejdere | EASJ Slagelse 4 medarbejdere |
- Virksomhedsrepræsentanter | |
- Andre | |
Partnere | |
Finansiering | |
- Intern | 50% |
- Ekstern | |
Resultat | Som beskrevet ovenfor, så skulle resultatet af vores initiativer og i særdeleshed vores to dages seminar resultere i at få studerende til at mødes med virksomhedsrepræsentanter for igennem workshops at få kendskab til hinandens arbejdsidentitet, da arbejdsidentiteten er forudsætning for at det gode job match kan opstå. På seminaret inddrog vi den seneste forskning om emnet og fik den internationale anerkendt arbejdsmarkeds konsulent Warren Kennaugh til at deltage i seminaret og facilitere workshops mhb på opnåelse af kendskab og indsigt i det god match. Resultatet var, at både studerende og virksomheder fik indsigt i og kendskab til, hvordan det gode job match skabes. Derudover fik de studerende, undervisere og virksomheder etableret et netværk, hvori kontakt kan opretholdes så der er mulighed for at de studerende og virksomhederne kan identificere det gode macth mhb på praktikforløb. |
Evaluering | Tilbagemeldingerne fra både studerende, virksomheder, undervisere og samarbejdspartnere har været positive: Evalueringen fra de studerende indgår i EASJ’s halvårlige evalueringsundersøgelse og vil først kunne fremlægges i 2018.02.02. I vores nye samarbejde med virksomheden CUMULI Design var tilbagemeldingen også positiv og vores samarbejde fortsætter i 2018. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | Formidlingen er sket gennem bl.a. lokale medier, i programmer og i working papers. |
- Resultaternes værdi | Der er skabt en kontakt og et netværk mellem virksomheder og studerende mhb på beskæftigelse og det gode job match. |
- Målgruppen | Regionens virksomheder – studerende på laborant, jordbrugsteknologer, produktionsteknologer og serviceøkonom uddannelsen samt EASJ undervisere og forskere på landets universiteter (i særdeleshed RUC, SDU) |
- Publikationer | E-bog |