Hop til indhold

Bæredygtighed i service- og oplevelsesbranchen – Et forstudie

Projekttitel Bæredygtighed i service- og oplevelsesbranchen – Et forstudie
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Bæredygtighed | Business
Teaser Undersøgelse af hvilke udfordringer, der hæmmer gode ambitioner om styrket bæredygtighed i at blive forløst i SMV’er
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Jens Peter Kjær Hansen
Lektor
jpkh@cphbusiness.dk
36 15 48 68
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. august 2024 - 31. december 2024
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Studiet undersøger, hvilke udfordringer der hæmmer gode ambitioner om styrket bæredygtighed i at blive forløst i SMV’er.

- Baggrund og formål

Vi ser et stigende fokus på ESG hos aftagervirksomhederne inden for Service og oplevelse. Det stiller nye krav til vores studerende, når de skal ud på arbejdsmarkedet og til vores aftagerbrancher.

Vi har i organisationen gennemført en række projekter omhandlede grøn omstilling, som har brugt service- og oplevelsesvirksomheder som empirisk genstandsfelt, men som særligt har haft fokus på at undersøge den miljømæssige del (E’et) af bæredygtighed. Vi mangler derfor fortsat konkret viden om hvordan især G’et bliver indarbejdet i service- og oplevelsesvirksomheder.

- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

I forstudiet skal tesen om, at manglede fokus på ESG i mindre virksomheder skyldes ledelsesmæssige udfordringer undersøges. Vi arbejder med en mixed-method tilgang, hvor vi indledningsvist gennem en fænomenologisk tilgang vil opnå forståelse for virksomhedernes ESG-udfordringer gennem dybdeinterview med relevante organisationer, der arbejder aktivt med ESG-problematikker (fx Horesta, Danske Industri, Danske Restauranter og Cafeer, Dansk Camping Union, Erhvervshus Hovedstaden etc.). Sideløbende med dette vil der blive gennemført et litteraturstudie om emnet i et dansk perspektiv, da fokus for projektet er danske virksomheder. Herunder vil vi undersøge et stigende antal publikationer om emnet fra de store konsulenthuse, fx KPMG, E&Y, Deloitte, Kroman & Reumert, som også fokuserer på ledelsesmæssige problemstillinger i forhold til implementering af ESG-initiativer.

Derefter planlægges problemernes omfang afdækket i en kvantitativ undersøgelse på relevante SMV’er i service-, oplevelses- og hospitality-brancherne. På baggrund af disse resultater planlægges der gennemført supplerende dybdegående interview med et begrænset udsnit af populationen af SMV’er i branchen, for at opnå indsigt i og forståelse af virksomhedernes vinkel på de ledelsesmæssige udfordringer. Denne field-og desk-research vil udmønte sig i en analyse af behovet for et egentligt forskningsprojekt på området.

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Cphbusiness
Jens Peter Kjær Hansen
Mette Kondrup
Michael Kistrup
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere
Finansiering  
- Intern 100%
- Ekstern
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer