Hop til indhold

Implementering af bæredygtige hjemmesider – udfordringer og muligheder

Projekttitel Implementering af bæredygtige hjemmesider – udfordringer og muligheder
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Bæredygtighed | Design | IT
Teaser Forskningsprojektet skal etablere en dybere forståelse af og viden om, hvordan virksomheder/institutioner forstår og implementerer bæredygtigt webdesign.
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Erhvervsakademi Dania
- Kontaktperson Morten Kluw Wøldike Schmith
Adjunkt
mosc@eadania.dk
61952213
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. september 2023 - 01. november 2025
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Formålet med projektet er at indsamle viden, så multimediedesignere kan udarbejde generelle anbefalinger for, hvordan man nemt og overskueligt udvikler og implementerer bæredygtigt designede hjemmesider.  

Gennem kvalitative undersøgelser, dokumenteret i et working paper, undersøges hvilke faktorer der får virksomheder til at prioritere eller ikke at prioritere udvikling af bæredygtighed i online tilstedeværelse. Der fokuseres på, hvilke barrierer de møder (fx markedsføring, interne kompetencer og viden) samt hvilke konkrete opmærksomhedspunkter der er i design- og implementeringsfasen. 

Målet er at indsamle viden, der gør det muligt at komme med generelle anbefalinger til, hvordan man på et mere overordnet niveau kan komme i gang med at gøre det nemt og overskueligt at arbejde med udvikling af bæredygtigt designede hjemmesider, og hvad de skal være særligt opmærksomme på i forbindelse hermed. Den indsamlede viden udmøntes i anbefalinger. 

- Baggrund og formål

Vi mangler indsigt i og viden om, hvordan vi som multimediedesignere kan præge den grønne omstilling og hele den bæredygtige tankegang.

Vi klæder os selv og de studerende på til at imødekomme stigende og fremtidige krav fra erhvervslivet om at kunne tænke og handle bæredygtigt inden for vores profession. Man kan eksempelvis se på Herning.dk, at de har taget et aktivt valg om at reducere energiforbruget, ved at designe anderledes.

- Aktiviteter og handling

WP1: Administration. 

WP2:  Udfærdigelse af Litteraturstudie 

 T2.1: Afklaring af området ”bæredygtige hjemmesider” – og litteratursøgning 

T2.2: Litteraturstudie og typologisering af materiale 

 

WP3: Dataindsamling, analyse og udfærdigelse af working paper

 T3.1: Identificere og udvælge en eller flere centrale aktører, som kan udgøre empirien i case study 

T3.2: Udvælge deltagere til fokusgruppe og udfærdige spørgeramme 

T3.3: Gennemføre forkusgruppeinterview 

T3.4: Transskribering og kodning 

T3.5: Udfærdigelse af working paper 

 

D3.1: Working Paper (deadline 30/6 – 25) 

- Projektets Metode

Vi vil undersøge, hvilke barrierer og gevinster/muligheder der er for en mindre virksomhed ved at implementere bæredygtighed i deres online tilstedeværelse. Vi vil tage udgangspunkt i de anbefalinger til implementering af et bæredygtigt webdesign, der allerede er udviklet i guiden “Sustainable Web Design” https://sustainablewebdesign.org/guidelines/ for implementering af de anbefalinger, der eksisterer. 

Underspørgsmål: 

  • Hvorfor og hvordan beslutter virksomhederne at benytte sig af bæredygtigt webdesign, hvilke konkrete barrierer har de mødt og hvad har de gjort for at komme over på den anden side af det? 
  • Hvad gør virksomhederne nu, for at være bæredygtige i webdesignet? 
  • Hvilke overvejelser og tekniske tiltag gør virksomhederne sig? 

 

Projektet er et kvalitativt longitudinelt casestudie, der som metode anvender litteraturstudie og fokusgruppeinterview, som følges op af semistrukturerede, dybdegående interviews.  

I projektet startes der med et litteraturstudie og desk-research inden for relevant forskning, og faglitteratur, for at etablere et relevant vidensgrundlag.
Med afsæt i vidensgrundlaget, projektets problemformulering og undersøgelsesspørgsmål udarbejdes fokusgruppe-interviewguide  

 

NB: Undersøgelsesdesignet udvikles løbende i projektets første fase. 

 

Projekter er opdelt i 3 faser: 

 

Fase 1 er litteraturstudie: 

 

Fase 1 afsluttes med en opsummering af litteraturstudiet, for at danne en forståelse for, hvad bæredygtigt webdesign er. Og for at udarbejde en spørgeramme til brug i de kvalitative interviews i fase 2. 

 

Fase 2 er fokusgruppeinterview 

Metoder til fase 2: 

  • Fokusgruppeinterview med projektledere og ansatte i Green Innovations Makers 
  • Forløbet er med henblik på afprøvning af principper indenfor bæredygtig udvikling af hjemmesider. 
  • Fase 2 afsluttes med udvikling af et working paper, som sammenfatter resultaterne fra litteraturstudiet og fokusgruppeinterviewet med henblik på at komme med anbefalinger for udvikling af bæredygtige hjemmesider. 

 

Fase 3 er formidling af projektets resultater 

Udfærdigelse og afholdelse af præsentationer og oplæg i diverse relevante faglige netværk 

Udfærdigelse og distribution af podcasts. 

- Projektets Forventede Resultater

Videnprodukter: 

  1. Working paper – kvalitativ undersøgelse 
  1. Undervisningsforløb til studerende og podcasts med resultater (til studerende og aftagerorganisationer) (løbende, afsluttet senest efterår 2025)

 

Forventede resultater 

  • En forståelse af de primære faktorer, der driver virksomheders beslutning om at implementere bæredygtighed som en del af deres online tilstedeværelse. 
  • Identifikation af udfordringer og barrierer for virksomheder i forbindelse med implementeringen og drift af bæredygtige hjemmesider, herunder overvejelser ift. markedsføring, interne kompetencer, viden mv. 
  • Generelle og overordnede anbefalinger og opmærksomhedspunkter ved udvikling og implementering af bæredygtige hjemmesider. 
- Projektets Forventede Effekt

Det potentielle impact og værdien i forskingsprodukterne:

  • Ny viden og anbefalinger som for eksempel en design manual til bæredygtige hjemmesider for virksomheder. På den måde vil vi skabe et bedre grundlag/fundament for virksomhedernes udvikling af bæredygtige hjemmesider. Virksomhedene kan på den måde nemmere løfte opgaven.
  • Vores primære sigte er små og mellemstore virksomheder, som er den største aftagergruppe af vores dimittender.
  • Det er samtidig et mål at give de studerende viden og kompetencer til at bidrage til virksomhedernes arbejde omkring bæredygtighed og grøn omstilling.
Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer