Hop til indhold

AI-drevet Innovation

Projekttitel AI-drevet Innovation
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Innovation | Undervisning
Teaser Hvordan kommer AI til at ændre de klassiske innovationsprocesser? Hvad er potentialet for at levere bedre innovation i danske SMV’er?
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Michael Holm Hansen
Lektor
mhha@cphbusiness.dk
36154642
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. februar 2025 - 01. juli 2025
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Traditionelt set har arbejdet med innovationsmodeller været præget af relativt lange og ressourcekrævende processer, hvor eksperter med specifikke indsigter skulle brainstorme ideer, der derefter skulle testes i markedet med potentielle målgrupper osv.

Forstudieansøgningen udspringer fra det videnarbejde, som videngruppen “Innovation i Praksis” fra området innovation og teknologi har udført i 2024.

Videngruppen har arbejdet med eksperimenter og kildestudier, især i forhold til The AI-powered “Stingray” model for innovation fra primo 2024. Dette arbejde viser, at der med stor sandsynlighed, er et potentiale for at innovationsprocesser kan gennemføres hurtigere med AI.

Det er imidlertid helt uklart, hvordan AI vil påvirke de klassiske innovationsmodeller i virksomhederne. Hvordan disse vil blive ændret og udviklet i takt med at flere og flere virksomheder inddrager AI i innovationsprocessen og hvordan samspillet mellem AI-drevet og person-drevne processer i virksomhederne kan optimeres for bedre resultater.

Vi ønsker derfor at afdække, om der findes viden om AI-drevne processer, som kan være med til at hjælpe med at styrke mindre virksomheders innovationskraft.

Meget tyder på, at AI i fremtiden bliver en væsentlig partner/”buddy” for innovationsafdelingen og AI kan være med til at inspirere, reflektere, vurdere, verificere og være kritisk i forhold til de ideer, som samspillet mellem kreative medarbejdere og AI vil give.

Udfordringen i dette bliver hvorledes en virksomhed forholder sig til og praktisk styrer de nye muligheder i denne nye tilgang til innovation. Herunder hvordan innovationsprocessens data indsamles bedst gennem brug af AI.

Videnskilder fra vidensgruppearbejdet er primært artikler og webinarer fra det internationale firma ”Board of Innovation”, der arbejder med at styrke innovation og vækst via AI hos globale virksomheder som Novo Nordisk, Phillips, Amazon, Google.

Potentialet i AI-drevet innovation er blevet overfladisk bekræftet vha. eksperimenter i undervisningen.

Formålet med forstudiet er således at gennemføre et udførligt kilde- og litteraturstudie, der vil kunne afdække problemkomplekset: “AI-drevet Innovationsproces” for forhåbentlig derigennem at kunne afdække om der eksisterer et videngab i forhold til, hvordan SMV’er bedst kan hjælpes til at gennemføre en AI-drevet innovationsproces.

Vi vurderer, at et efterfølgende FoU-projekt vil give værdi ved at udvikle tilgange og metoder indenfor “AI-drevet Innovationsproces” som vil kunne være til stor værdi for SMV’er. Også fordi AI 3 vil blive den ekstra ressource, som vil kunne kompensere for de medarbejdere, som en mindre virksomhed ikke har økonomi til at ansætte.

Området er meget nyt og det vil være svært på nuværende tidspunkt at sige præcist hvad forstudiet vil kunne afdække, men vi håber på at kunne afdække viden i forhold til de følgende nye og virkelig relevante problemstillinger fra innovationsfeltet:

  • Hvordan er man i praksis gået i gang med at inddrage AI i innovationsprocesserne i erhvervslivet?
  • Viden om best-practice for innovationsprompting
  • “AI Innovations-buddy” begrebet: Samspilsmodel mellem AI og menneske
  • Anvendelsen af AI i forhold til innovationsprocessens faser fra: Problemidentifikation og udfordringer, dataindsamling, overblik og indsigter, idegenerering og frem mod test og validering af prototyper. Herunder: “Hvordan indbygges AI i eksisterende “Design Thinking” processer?”

Alt viden fra forstudiet forventes at være relevant og implementerbart i undervisningen på mange af de merkantile og designorienterede uddannelser på Cphbusiness og KEA. Helt konkret vil det bl.a. indgå på Innovation & Entrepreneurship PBA’en i fagene Innovation, Entreprenørskab og Forretningsudvikling og det vil kunne bruge til at ‘up-cycle’ vores eksisterende erhvervsrettede EVU-udbud inden for Innovation og Produkt og Produktion (IPP).

 

- Baggrund og formål
- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Fokus vil være på at skabe overblik over området ved følgende primære aktiviteter for at identificere et evt videngap:

  • Litteratur/Kildestudie
  • Kvalitative interviews med eksperter
  • Kvalitative interviews med SMV – hvad gør SMV i dag for at innovere?

Forstudiet vil anvende desk research og fieldresearch i form af kvalitative metoder for at undersøge problemstillingen.

Udgangspunktet er desk research i forhold til litteratur og forskning om emnet. Dette vil give os en indsigt i hvilken tendenser der er i feltet.

Herefter vil vi arbejde med enkelte dybdegående kvalitative ekspert interviews med virksomheder og organisationer for at kunne afdække de indledende praktiske erfaringer med dette nye felt.

Forstudiets forventede aktiviteter:

  • Desktop research
  • Deltagelse på relevante webinarer og konferencer
  • Udvælgelse af virksomheder og eksperter
  • Udarbejdelse af spørgeramme
  • Gennemførelse af kvalitative interviews
  • Evaluering af alt dataindsamlingen for Forundersøgelsen

Dataindsamling skal relateres til faserne i en innovationsproces.

Alt viden fra forstudiet forventes at være relevant og implementerbart i undervisningen på Innovation & Entrepreneurship PBA, i fagene Innovation, Entreprenørskab og Forretningsudvikling.

- Projektets Forventede Resultater

Problemstillingen er i sin tidlige fase og vi har pt. ikke fundet meget konkret viden om emnet. Amerikanske ”Board of Innovation” har udgivet flere artikler og afholdt webinarer, der har inspireret videngruppen til eksperimenter i undervisningen.

Vi forventer at forstudiet, i form at sit omfattende kilde- og litteraturstudie, vil blive et væsentligt og meget aktuelt bidrag til at få styr på den nye praksis ved AI-drevet innovation. Dette vil være relevant for flere uddannelser og aftager virksomheder.

Yderligere videnafdækning vil være at supplere kildestudiet med interviews med relevante eksperter fra forskningsmiljø og virksomheder i det tilfælde det vurderes relevant for forstudiet.

- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere  
- Studerende
- Medarbejdere Cphbusiness
Gitte Grimm Dyrhauge
- Virksomhedsrepræsentanter
- Andre
Partnere
Finansiering  
- Intern 100%
- Ekstern
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer