Hop til indhold

DIGIDAKT – Digitalt didaktisk kompetenceløft til erhvervsakademierne

Projekttitel DIGIDAKT – Digitalt didaktisk kompetenceløft til erhvervsakademierne
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Nej
Tema Teknologi | Undervisning
Teaser DIGIDAKT styrker teknologiforståelse i uddannelserne, bl.a. ved at klæde 150 undervisere på til rollen som faglige tech-coaches på egne akademier
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi
- Kontaktperson Christina Søgaard Jensen
Lektor og projektleder
chsj@eaaa.dk
7228 6347
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2025 - 31. december 2027
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

DIGIDAKT har som mål at styrke danske erhvervsakademiers kapacitet til at integrere digital teknologiforståelse i uddannelserne. Det sker gennem et helhedsorienteret kompetenceløft, der inddrager 150 undervisere på tværs af sektoren. Disse klædes på med tilgange til teknologiforståelse og teknologiintegration i relation til didaktik og professionsbestemte teknologier. Herudover rustes de til en rolle som faglige tech-coaches på egne akademier, hvor de fremover kan understøtte kolleger og således sikre en systematisk indarbejdelse af teknologiforståelse i erhvervsakademiernes uddannelser.   

Projektet er støttet med 7.5 million af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (midler til digitalt løft af de videregående uddannelser).

 

- Baggrund og formål

Digitaliseringen accelererer i stadigt hurtigere tempo. Samtidig er teknologierne – senest AI – ikke neutrale. De forandrer de kontekster, de indgår i, med store konsekvenser for både mennesker, uddannelser, virksomheder og samfund.

De professionsrettede uddannelser på erhvervsakademierne har en vigtig opgave i at spejle udviklingen og samtidig udfordre den, så de studerende kan træde ud i erhvervslivet og bidrage med både et stærkt digitalt mindset og en konstruktiv, kritisk sans.
Det er baggrunden for, at den danske erhvervsakademisektor i 2025-2027 udruller en helhedsorienteret og tværorganisatorisk indsats, der skal sikre, at teknologiforståelse integreres systematisk i alle sektorens uddannelser.

Formålet er at uddanne studerende til bedre at kunne navigere i og bidrage til den digitale transformation, der præger både arbejdsmarked og samfund. For at indfri dette, kræves undervisere med dyb og nuanceret teknologiforståelse, og institutioner, der arbejder systematisk med at følge og præge udviklingen samt etablere de strukturer og processer, der er nødvendige herfor.

Projektet er støttet med 7.5 million af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (midler til digitalt løft af de videregående uddannelser).

 

- Aktiviteter og handling

DIGIDAKT kombinerer metode-, organisations- og kompetenceudvikling på nye måder: 150 undervisere fra hele sektoren klædes i et kompetenceløftsforløb på med tilgange til teknologiforståelse og teknologiintegration i uddannelser. De rustes herudover til at udfylde rollen som faglige tech-coaches på egne institutioner.   

Kompetenceløftsforløb
Kompetenceløftsforløbet bygges op omkring tre to-dages fysiske seminarer med mellemliggende praksisperioder. På seminarerne møder deltagerne oplæg, inspiration og nye perspektiver på teknologier. De bliver derudover klædt på til rollen som faglige tech-coaches, der kan støtte kolleger og uddannelser i at integrere digitale didaktikker og teknologier i undervisningen, afstemt efter de pågældende professioners behov.

Praksisperioder med faglige spor
Mellem seminarerne arbejder deltagerne aktionslærende og praksisnært: De prøver konkrete metoder og tiltag af i egen praksis og reflekterer over, hvordan de kan være med til at skabe forandring.
Derudover arbejder de sammen med andre i læringsfællesskaber på tværs af akademierne. Her indgår deltagerne i faglige spor, hvor de samles til online temamøder med mulighed for at koble viden og tilgange endnu tættere til de særlige professionsbestemte tematikker, som man indenfor de forskellige fagområder skal forholde sig til.

Organisatorisk pre- og offboarding
For at de faglige tech-coaches kan lykkes i deres fremtidige rolle, indgår det som en aktivitet i projektet, at den enkelte organisation sætter mål for indsatsen. Derfor vil der inden det første seminar være en lokal preboarding faciliteret af DIGIDAKT, hvor deltagere og relevante ledere afstemmer forventninger og sammen forholder sig til, hvad man som akademi vil opnå med indsatsen. Ligeledes afrundes forløbet med en lokal offboarding, hvor indsatsen evalueres og der udstikkes rammer for den fortsatte forankring i organisationen.

Faglige tech-coaches på erhvervsakademierne
Efter forløbet indtager deltagerne rollen som faglige tech-coaches på egne uddannelser og institutioner. Her skal de være med til at sikre, at teknologiforståelse integreres med uddannelsernes specifikke fagligheder, så det bliver en blivende praksis at forholde sig til teknologiernes indvirkning på både uddannelse og profession.

 

Deltagere: (Navn, institution)
Christina Søgaard Jensen, Erhvervsakademi Aarhus
David Lindholm, SmartLearning
Else Lauridsen, Erhvervsakademi Sydvest
Kenneth Hansen, Zealand Sjællands Erhvervsakademi
Line Dannemand Frederiksen, Erhvervsakademi Dania
Mads Vestergaard Karkov Holst, Erhvervsakademi Aarhus
Mette Wichmand, Erhvervsakademi København (før 1. juli ’25 KEA)
Nina Spicker Mark, Erhvervsakademi MidtVest
Peter Thaysen, SmartLearning
Søren Bladt, IBA Erhvervsakademi Kolding

 

- Projektets Metode

DIGIDAKT kombinerer kompetence-, viden- og organisationsudvikling til et helhedsorienteret projektdesign, hvor tværorganisatoriske udviklingsprocesser afprøves som tilgang til at mindske digitale kompetencegab og sikre organisatorisk forankring.

Projektets egen didaktik for forløbet for undervisere trækker på tilgange som aktionslæring, praksisfællesskaber og Change Laboratory-metoden, der fokuserer på samskabelse og praksisnær udvikling.

Forløbets faglige indhold er ikke bundet op på brugen af bestemte teknologier. I stedet anlægges et bredere perspektiv på teknologiforståelse (inspireret af bl.a. post-fænomenologiens blik på forholdet mellem teknologi og mennesker) som ramme for at forstå digitale teknologiers indvirkning på både uddannelser, professioner og samfund: Digitale teknologier er aldrig neutrale men former vilkår, processer og menneskers oplevelser. Nyuddannede fra erhvervsakademierne skal derfor ikke blot beherske digitale teknologier men også forstå deres virkning.

Den læring, der løbende opstår hos deltagerne og forløbets facilitatorer, vil blive omsat til en praksisnær værktøjskasse og en metodik til at arbejde med og integrere teknologiforståelse på erhvervsakademiuddannelser.
Herved udvikler sektoren sit eget bud på en didaktisk tilgang til teknologiforståelse, og der skabes grundlag for, at erhvervsakademierne fremover kan integrere teknologiforståelse systematisk og tydeligt i sektorens uddannelser.

Løbende følgeforskning undersøger projektets helhedsorienterede tilgang og metodedesign som ramme for kompetenceudvikling i uddannelsessektoren.

 

- Projektets Forventede Resultater

Projektet forventes at resultere i:

  • Kompetenceløft: 150 undervisere og ledere opnår øget teknologiforståelse og evne til at integrere digitale teknologier i deres arbejde. De klædes på til at varetage rollen som faglige tech-coaches i egne miljøer.
  • Organisatorisk kapacitetsudvikling: Erhvervsakademierne opøver nye måder at arbejde og samarbejde på og styrkes i deres kapacitet til at understøtte digital udvikling på tværs af uddannelser og organisationer.
  • Videnprodukter: Podcasts, masterclasses og skriftlige formater vil dokumentere og formidle projektets læring og viden og omsætte dem til konkrete anbefalinger.
  • Studerendes læring: Studerende får øget teknologiforståelse og stærkere digitale kompetencer og kan bidrage aktivt og reflekteret til virksomhedernes teknologiske udvikling.

 

Formidlingsform:
Projektets resultater formidles gennem flere kanaler og formater, herunder:

  • podcasts, der præsenterer centrale perspektiver på teknologi og uddannelse
  • masterclasses, der gør projektets viden tilgængelig for undervisere og uddannelsesledere uden for projektet
  • faglig formidling, bl.a. gennem skriftlige produkter og deltagelse på nationale og internationale konferencer
  • følgeforskning, der ventes at publicere artikler med et undersøgende blik på projektet og dets aktiviteter og resultater.

 

- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere Smart Learning
Finansiering
Resultat
Evaluering

Løbende evaluering af projektets aktiviteter og deltagernes udbytte af forløbene har til formål at kvalificere aktiviteterne og udvikle en decideret didaktik for teknologiforståelse målrettet erhvervsakademiernes uddannelser.
På institutionerne vil det blive evalueret, hvorvidt modellen med faglige tech-coaches bidrager til uddannelsernes digitale kapacitetsopbygning.
Projektet ledsages af følgeforskning, der evaluerer projektets tilgang og processer for systematisk tværgående kompetenceudvikling i erhvervsakademisektoren.

Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer