DIGIDAKT – Digitalt didaktisk kompetenceløft til erhvervsakademierne
Projekttitel | DIGIDAKT – Digitalt didaktisk kompetenceløft til erhvervsakademierne |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Nej |
Tema | Teknologi | Undervisning |
Teaser | DIGIDAKT styrker teknologiforståelse i uddannelserne, bl.a. ved at klæde 150 undervisere på til rollen som faglige tech-coaches på egne akademier |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | |
- Kontaktperson | Christina Søgaard Jensen Lektor og projektleder chsj@eaaa.dk 7228 6347 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2025 - 31. december 2027 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | DIGIDAKT har som mål at styrke danske erhvervsakademiers kapacitet til at integrere digital teknologiforståelse i uddannelserne. Det sker gennem et helhedsorienteret kompetenceløft, der inddrager 150 undervisere på tværs af sektoren. Disse klædes på med tilgange til teknologiforståelse og teknologiintegration i relation til didaktik og professionsbestemte teknologier. Herudover rustes de til en rolle som faglige tech-coaches på egne akademier, hvor de fremover kan understøtte kolleger og således sikre en systematisk indarbejdelse af teknologiforståelse i erhvervsakademiernes uddannelser.
|
- Baggrund og formål | Digitaliseringen accelererer i stadigt hurtigere tempo. Samtidig er teknologierne – senest AI – ikke neutrale. De forandrer de kontekster, de indgår i, med store konsekvenser for både mennesker, uddannelser, virksomheder og samfund. De professionsrettede uddannelser på erhvervsakademierne har en vigtig opgave i at spejle udviklingen og samtidig udfordre den, så de studerende kan træde ud i erhvervslivet og bidrage med både et stærkt digitalt mindset og en konstruktiv, kritisk sans. Formålet er at uddanne studerende til bedre at kunne navigere i og bidrage til den digitale transformation, der præger både arbejdsmarked og samfund. For at indfri dette, kræves undervisere med dyb og nuanceret teknologiforståelse, og institutioner, der arbejder systematisk med at følge og præge udviklingen samt etablere de strukturer og processer, der er nødvendige herfor. Projektet er støttet med 7.5 million af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (midler til digitalt løft af de videregående uddannelser).
|
- Aktiviteter og handling | DIGIDAKT kombinerer metode-, organisations- og kompetenceudvikling på nye måder: 150 undervisere fra hele sektoren klædes i et kompetenceløftsforløb på med tilgange til teknologiforståelse og teknologiintegration i uddannelser. De rustes herudover til at udfylde rollen som faglige tech-coaches på egne institutioner. Praksisperioder med faglige spor Organisatorisk pre- og offboarding Faglige tech-coaches på erhvervsakademierne
Deltagere: (Navn, institution)
|
- Projektets Metode | DIGIDAKT kombinerer kompetence-, viden- og organisationsudvikling til et helhedsorienteret projektdesign, hvor tværorganisatoriske udviklingsprocesser afprøves som tilgang til at mindske digitale kompetencegab og sikre organisatorisk forankring. Projektets egen didaktik for forløbet for undervisere trækker på tilgange som aktionslæring, praksisfællesskaber og Change Laboratory-metoden, der fokuserer på samskabelse og praksisnær udvikling. Forløbets faglige indhold er ikke bundet op på brugen af bestemte teknologier. I stedet anlægges et bredere perspektiv på teknologiforståelse (inspireret af bl.a. post-fænomenologiens blik på forholdet mellem teknologi og mennesker) som ramme for at forstå digitale teknologiers indvirkning på både uddannelser, professioner og samfund: Digitale teknologier er aldrig neutrale men former vilkår, processer og menneskers oplevelser. Nyuddannede fra erhvervsakademierne skal derfor ikke blot beherske digitale teknologier men også forstå deres virkning. Den læring, der løbende opstår hos deltagerne og forløbets facilitatorer, vil blive omsat til en praksisnær værktøjskasse og en metodik til at arbejde med og integrere teknologiforståelse på erhvervsakademiuddannelser. Løbende følgeforskning undersøger projektets helhedsorienterede tilgang og metodedesign som ramme for kompetenceudvikling i uddannelsessektoren.
|
- Projektets Forventede Resultater | Projektet forventes at resultere i:
Formidlingsform:
|
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | Smart Learning |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | Løbende evaluering af projektets aktiviteter og deltagernes udbytte af forløbene har til formål at kvalificere aktiviteterne og udvikle en decideret didaktik for teknologiforståelse målrettet erhvervsakademiernes uddannelser. |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |