Hop til indhold

AI – en del af lederens værktøjskasse

Projekttitel AI – en del af lederens værktøjskasse
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business | Entreprenørskab | Innovation | IT
Teaser Projektet ønsker at afdække, hvordan ledere kan bruge generativ kunstig intelligens som et værktøj til at forbedre deres ledelsespraksis
Status Igangværende
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Peter Thaysen
Lektor
pett@smartlearning.dk
36 15 45 00
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. august 2023 - 31. december 2023
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Problemformulering:

Hvordan kan ledere bruge generativ kunstig intelligens som et værktøj til at forbedre deres beslutningsprocesser, analyse og kommunikationsevner og derigennem optimere deres ledelsespraksis?

Formålet med dette projekt er at undersøge, hvordan generativ kunstig intelligens kan bruges til at forbedre ledelsespraksissen. Projektet vil fokusere på at undersøge, hvordan ledere kan inkludere AI i deres værktøjskasse og bruge den til at støtte deres praksis. Der vil også blive undersøgt, hvor og til hvad den kunstige intelligens kan bruges og hvor den ikke kan bruges.
Projektet vil arbejde ud fra hypotesen om, at generativ AI kan benyttes konstruktivt i ledelse og vil undersøge denne hypotese i praksis ved hjælp af dem indsamlede data.

- Baggrund og formål
- Aktiviteter og handling
- Projektets Metode

Formålet med forprojektet er at undersøge lederes brug af generativ AI, både nuværende anvendelse og fremtidige potentiale. Dette vil blive undersøgt gennem to fokusgruppeinterviews med et online hold i ledelse (muligvis på tværs af flere hold). Disse interviews vil være den primære kilde til dataindsamling. Baseret på de mønstre og den indsigt vi opnår i forstudiet, vil vi formulere mere præcise og underbyggede hypoteser til det egentlige forskningsprojekt. Fordelen ved at arbejde med et EVU-hold i ledelse er, at det giver adgang til personer med praktisk ledelseserfaring. Vi vil anvende aktionsforskningsprincippet for at motivere de studerende til at anvende generativ kunstig intelligens til at løse opgaver i deres egen virksomhed. Vi benytter en induktiv tilgang med inspiration fra Grounded Theory (Guvå og Hylander, 2005) hvilket vil sikre et eksplorativt og nysgerrigt undersøgelsesdesign, mens der samtidigt tages højde for rammerne for dataindsamlingen.

- Projektets Forventede Resultater
- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer