AI – en del af lederens værktøjskasse
Projekttitel | AI – en del af lederens værktøjskasse |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business | Entreprenørskab | Innovation | IT |
Teaser | Projektet ønsker at afdække, hvordan ledere kan bruge generativ kunstig intelligens som et værktøj til at forbedre deres ledelsespraksis |
Status | Igangværende |
Ejer | |
- Akademi | Cphbusiness |
- Kontaktperson | Peter Thaysen Lektor pett@smartlearning.dk 36 15 45 00 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. august 2023 - 31. december 2023 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Problemformulering: Hvordan kan ledere bruge generativ kunstig intelligens som et værktøj til at forbedre deres beslutningsprocesser, analyse og kommunikationsevner og derigennem optimere deres ledelsespraksis? Formålet med dette projekt er at undersøge, hvordan generativ kunstig intelligens kan bruges til at forbedre ledelsespraksissen. Projektet vil fokusere på at undersøge, hvordan ledere kan inkludere AI i deres værktøjskasse og bruge den til at støtte deres praksis. Der vil også blive undersøgt, hvor og til hvad den kunstige intelligens kan bruges og hvor den ikke kan bruges. |
- Baggrund og formål | |
- Aktiviteter og handling | |
- Projektets Metode | Formålet med forprojektet er at undersøge lederes brug af generativ AI, både nuværende anvendelse og fremtidige potentiale. Dette vil blive undersøgt gennem to fokusgruppeinterviews med et online hold i ledelse (muligvis på tværs af flere hold). Disse interviews vil være den primære kilde til dataindsamling. Baseret på de mønstre og den indsigt vi opnår i forstudiet, vil vi formulere mere præcise og underbyggede hypoteser til det egentlige forskningsprojekt. Fordelen ved at arbejde med et EVU-hold i ledelse er, at det giver adgang til personer med praktisk ledelseserfaring. Vi vil anvende aktionsforskningsprincippet for at motivere de studerende til at anvende generativ kunstig intelligens til at løse opgaver i deres egen virksomhed. Vi benytter en induktiv tilgang med inspiration fra Grounded Theory (Guvå og Hylander, 2005) hvilket vil sikre et eksplorativt og nysgerrigt undersøgelsesdesign, mens der samtidigt tages højde for rammerne for dataindsamlingen. |
- Projektets Forventede Resultater | |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |