ID;Projekttitel;Projekttype;Frascati;Tema;Teaser;Status;Ejer;" - Akademi";" - Kontaktperson";Nat./Int.;Projektperiode;Projektbeskrivelse;" - Projektresumé";" - Baggrund og formål";" - Aktiviteter og handling";" - Projektets Metode";" - Projektets Forventede Resultater";" - Projektets Forventede Effekt";Tags;Deltagere;" - Studerende";" - Medarbejdere";" - Virksomhedsrepræsentanter";" - Andre";Partnere;Finansiering;" - Intern";" - Ekstern";Resultat;Evaluering;Formidlingsform;" - Resultatets formidling";" - Resultaternes værdi";" - Målgruppen";" - Vidensprodukter" ;"Transportbranchens bidrag til den grønne omstilling";"Anvendt forskning og udvikling";Ja;Teknologi;"El? Hybrid? Diesel? Brint? Biometanol? Hvilket brændstof kommer danske bilister til at transportere sig rundt med, i fremtiden?";Afsluttet;;"Zealand – Sjællands Erhvervsakademi";"René Kærlund Østergaard Adjunkt reko@zealand.dk 50762681";Nationalt;"01. januar 2021 - 31. december 2022";;"Ifølge Klimaprogrammet 2020 udleder vejtransporten 12,5 mio. ton CO2 årligt, hvilket svare til ca. 92% af transportsektorens samlet udledning af CO2. Dette forventes at ville stige til 12.6 mio. ton i 2030. Det er ifølge klimaprogrammet en stor udfordring i at en stor del af den danske bilpark også i 2030 vil være konventionelle biler. Det forventes at personbilerne alene vil står for 7,3 mio. ton CO2 hvilket svare til 53% af transportsektorens samlet udledning. Omstillingen til mere grønne og klimavenlige personbiltyper (elbiler) er teknologisk en mulighed og det forventes da også at batteridrevne elbiler vil være et konkurrencedygtigt alternativ til de konventionelle biler og på længere sigt forventes brint at kunne spille en stører rolle i personbiltransporten. Hvis man kigger på det samlet CO2 aftryk på de froskellige energikilder (benzin, diesel, el, brint og Power to X og alternative brændstoffer) hvilke er så de rigtige at satse på. Arbejdspakke 1 i projektet vil tage afsæt i 4 forskellige scenarier. Scenarierne vil beskrive hvordan fordeling af konventionelle biler, batteridrevne elbiler og brintdrevene biler kunne se ud i 2030. Disse senarier vil efterfølgende blive afprøvet blandt forskellige brancherelevante eksperter og meningsdannende personer. Undersøgelsesspørgsmål til arbejdspakke 1. Hvilke energikilder vil i følge et ekspertpanel være den/de dominerende i vejtransporten for person/varebiler i 2030?";"Det overordnede projekt, “Transportens bidrag til den grønne omstilling” er et FoU-projekt hvor autoteknologuddannelsen kigger på den grønne omstilling i transportbranchen. Arbejdspakke to er et samarbejde med El-installatøruddannelsen på Zealands afdeling i Næstved. Projektet består af de to nedestående arbejdspakker: Arbejdspakke 1 (Zealand) I denne arbejdspakke undersøges det, hvordan balancen mellem de forskellige brændstoftyper (benzin, diesel, hybrid, brint, el, metanol) er, når det gælder transport anno 2030.  Arbejdspakke 2 (Zealand) I denne arbejdspakke undersøge udfordringerne omkring Infrastruktur i forhold til elbiler. Der kan evt. etableres et samarbejde med el-installatøruddannelsen. Arbejdspakken handler både om de tekniske aspekter knyttet til infrastrukturen samt brugeradfærden (udfordringerne) forbundet med at være elbilist (lade på bestemte tidspunkter osv.). Projektet bidrager med ny viden i forhold til at komme nærmere et bud på, hvordan fremtidens transport kommer til at se ud, hvilket er med til at understøtte videngrundlaget på autoteknolog-uddannelsen. Derudover understøtter projektet arbejdet i videnklyngen, ”Teknisk produktion” samt Zealands strategiske fokus på bæredygtighed. Hvordan projektet skaber værdi for erhvervene Projektet giver et indblik i fremtidige transportløsninger, så bidrager til at virksomheder på et mere kvalificeret grundlag kan omstille deres forretning. Ny viden om hensigtsmæssig placering af ladestandere i forhold til den afdækkede brugeradfærd omkring elbilisme.";"Projekter har som minimum fire faser. Aktiviteter og handlinger er de aktiviteter, der knytter sig til projektets faser og som afhænger af projektets omfang.   Arbejdspakke 1: Udarbejdelse af metodedesign Læsning af litteratur og rapporter Etablering af samarbejder med virksomheder Udarbejdelse af første udkast til scenarier Distribution af scenarier Peer-review Skrive working paper Konferencedeltagelse   Arbejdspakke 2: Afdække eksisterende viden Etablering af samarbejder med virksomheder Udarbejdelse af metodedesign (involvering af studerende på valgfag 3. semester) Dataindsamling og databehandling Skrive working paper   Aktiviteter på tværs af arbejdspakker: Projektledelse Formidling Evaluering";"Undersøgelsesdesign og metode til arbejdspakke 1: Metoden bygger på en kombination af scenarier og Delphi-metoden. På baggrund af omfattende dokumentariske studier formuleres ca. 6 scenarier for, hvordan fremtidens transport vil se ud. De udarbejdede scenarier kvalificeres af relevante videnpersoner og distribueres til X eksperter (fx meningsdannere og politikere) inden for transport som skal vurdere sandsynligheden af de opstillede scenarier.   Undersøgelsesdesign og metode til arbejdspakke 2: Metoden bygger på data fra ladestandere og/eller interviews med brugere af elbiler. Metoden kvalificeres med inspiration fra litteraturen.";"Projektets resultat er at der genereres ny viden om fremtidens transport generelt og mere specifikt i forhold til muligheder og udfordringer i forbindelse med brugeradfærden omkring elbilisme.";"Projektet skulle gerne have et bredt impact i autobranchen, da den ville kunne anvende den viden der kommer fra dette projekt til at tilrette efteruddannelsen og kompetenceløfte deres medarbejder.";;;;"Peter Krüger | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi Morten Helms Brask | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi";;;;;;;;;;;;;Workingpaper;