Strategisk nytænkning og eksekvering i en “VUCA-world!”
Projekttitel | Strategisk nytænkning og eksekvering i en “VUCA-world!” |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business | Undervisning |
Teaser | VUCA-projektet er et tiltag til at gøre strategibegrebet og strategifaget mere relevant og praktisk brugbart i en stadig mere kompleks og mere kaotisk verden |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Cphbusiness |
- Kontaktperson | Jens Vestgaard Projektleder jens@cphbusiness.dk 3615 4765 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2021 - 01. april 2022 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Strategisk nytænkning og eksekvering i en “VUCA-world”! Efter afslutningen af den kolde krig – sådan omkring begyndelsen af 1990’erne – begyndte det amerikanske militær at operere med VUCA i sine analyser. VUCA var – og er – i denne politisk analytiske sammenhæng et akronym for Volatility (flygtighed), Uncertainty (usikkerhed), Complexity (kompleksitet) and Ambiguity (flertydighed). Efter kollapset af Sovjet var verden – ifølge de militære analytikere – blevet meget vanskelige at overskue og orientere sig i samtidig med, at der typisk kom flere ligestillede og langt svagere argumenterede scenarier af deres analyser. Den nye verden var således ikke længere så let at forudse med de klassiske analytiske værktøjer. Samme foruroligende udvikling kan i stigende grad konstateres omkring virksomhedernes strategiske arbejde og vilkår. VUCA-begrebet har vundet stor genklang i den internationale forretningsverden, fordi det sammenfatter de nye grundvilkår i vores globaliserede og digitaliserede samtid. Grundvilkår som organisationer og ledere må forholde sig til: Paradokser, pandemier, dilemmaer, kriser og krydspres, voldsomt stigende (forandrings)hastighed og hyper-kompleksitet (se f.eks. Stacey, Quinn & Cameron, Mintzberg, Majgaard, Lerborg). De velkendte og klassiske modellers, analysers og planers tid ser – i stigende grad – ud til ofte at være nærmest nyttesløse at gennemføre og ubrugelige i praksis. VUCA er ”the new normal”, og VUCA må derfor for alvor medtænkes og indtænkes i udøvelsen af strategisk ledelse.
Udgangspunktet for hele projektideen er således en grundlæggende undren og bekymring omkring strategi-fagets aktuelle teorianvendelse i forhold til praksis:
Der kan således konstateres store diskrepanser flere steder omkring strategi og faget strategisk ledelse. Det giver en del frustration, men også en ivrig refleksion og kritisk nysgerrighed i forhold til konteksten og en eventuel ny substans for strategi: Hvad er der egentlig gang i? Projektet er således et kritisk og reflekteret tiltag til at gøre strategibegrebet og strategifaget mere relevant og praktisk brugbart i en kompleks og mere kaotisk verden her anno 2021. Det er projektets hypotese, at de grundlæggende strategiske vilkår har ændret sig radikalt, hvorfor strategifagets processer og værktøjer må tilpasses og/eller udvikles som modsvar til de nye forhold. Udtrykt i relation til “The Cynefin Framework” er faget på vej fra feltet “complicated” til felterne “complex and chaotic”. Skal faget klare transformationen, kræver det måske en “lille revolution” i måden at tænke og operere med strategi på? De grundlæggende spørgsmål for FoU-projektet er således:
Corona-krisen har giver VUCA-begrebet – og dette FoU-projekt – et stærkt momentum og trist aktualitet. Corona-krisen sætter VUCA-ledelse i en ny og ganske udfordrende kontekst:
Strategi har således vist sig ikke at være en videnskab, der producerer teorier og redskaber af blivende værdi, men derimod en artefakt fra en tidsalder, hvor alting gik langsommere og var mere forudsigeligt. |
- Baggrund og formål | |
- Aktiviteter og handling | Leverancerne (output) Projektet har 3 konkrete outputs, der står i relation til målformuleringen således:
Output 1: Forskningsrapport Rapporten indeholder følgende delelementer: 1) Et “Literature Review” Et “literature review” med status og tendenser på forskningsområdet strategi og VUCA i Danmark og i udlandet. Det klassiske begreb “Enterprise Risk Management” vil også blive inddraget og sat i perspektiv til VUCA-udviklingen.
2) Opkvalificering af undervisning Rapporten vil indeholde en redegørelse for, hvordan VUCA-begrebet sætter nye rammer for strategiundervisningen samt, hvordan disse rammer konkret kan udfyldes på strategiske- og flere strategirelaterede fag.
3) Udvikling af kurser og undervisningsforløb Rapporten vil yderligere indeholde konkrete oplæg til kurser og undervisningsforløb, der giver brugere i virksomheder og organisationer en direkte adgang til læring og refleksion over VUCA-kompetencer og VUCA-forudsætninger. Digitale løsninger og tilgange til kompetenceudvikling omkring VUCA og VUCA-kompetencer vil nødvendigvis spille en vigtig og central rolle på dette område.
4) Hvordan underviser vi i strategi? Rapporten vil indeholde en undersøgelse og analyse af, hvordan vi selv på Cphbusiness samt på udvalgte partner-akademier underviser i strategifag. Undersøgelsen og analysen vil fokusere på, om undervisningen i tilstrækkelig grad tilbyder teorier og værktøjer, der giver de studerende mulighed for kritisk at forholde sig til strategiudvikling og implementering på VUCA-vilkår samt om de studerende får mulighed for at udvikle kompetencer inden for VUCA.
5) Teoriens afprøvning på udvalgt empiri Som en del af grundlaget for udfærdigelsen af ovenstående redegørelser for opkvalificering og udvikling af kompetencer og kurser gennemføres en afprøvning af VUCA-teorien på udvalgt og forskellig empiri (ref. senere under data-genereringsstrategi). Empirien skal sammen med teorien udgøre basis for en kritisk analyse af VUCA-begreberne samt de anvisninger, som teorien angiver. Teorien bliver opstillet som en slags hypotese, som i analysen vil blive testet for sin praktiske og konkrete anvendelighed.
6) Anbefalinger til opfølgende aktiviteter Rapporten vil tillige indeholde en redegørelse for anbefalingerne til opfølgende aktiviteter for VUCA-projektet – både internt og eksternt.
Output 2: Videnomsætning I videnomsætningskomponenten indgår flere elementer:
1) Kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning
2) Netværkslæring
|
- Projektets Metode | Kritisk realistisk. |
- Projektets Forventede Resultater | At facilitere danske virksomheders og organisationers forståelse for, omstilling og tilpasning til de strategisk radikalt ændrede grundvilkår og forudsætninger for strategisk arbejde (strategiudvikling og -implementering under VUCA-vilkår). |
- Projektets Forventede Effekt | |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | Zealand – Sjællands Erhvervsakademi |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Rapport |