Hop til indhold

Strategisk nytænkning og eksekvering i en “VUCA-world!”

Projekttitel Strategisk nytænkning og eksekvering i en “VUCA-world!”
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business | Undervisning
Teaser VUCA-projektet er et tiltag til at gøre strategibegrebet og strategifaget mere relevant og praktisk brugbart i en stadig mere kompleks og mere kaotisk verden
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Jens Vestgaard
Projektleder
jens@cphbusiness.dk
3615 4765
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. januar 2021 - 01. april 2022
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Strategisk nytænkning og eksekvering i en “VUCA-world”! 

Efter afslutningen af den kolde krig – sådan omkring begyndelsen af 1990’erne – begyndte det amerikanske militær at operere med VUCA i sine analyser. VUCA var – og er – i denne politisk analytiske sammenhæng et akronym for Volatility (flygtighed), Uncertainty (usikkerhed), Complexity (kompleksitet) and Ambiguity (flertydighed). Efter kollapset af Sovjet var verden – ifølge de militære analytikere – blevet meget vanskelige at overskue og orientere sig i samtidig med, at der typisk kom flere ligestillede og langt svagere argumenterede scenarier af deres analyser. Den nye verden var således ikke længere så let at forudse med de klassiske analytiske værktøjer.     

Samme foruroligende udvikling kan i stigende grad konstateres omkring virksomhedernes strategiske arbejde og vilkår. VUCA-begrebet har vundet stor genklang i den internationale forretningsverden, fordi det sammenfatter de nye grundvilkår i vores globaliserede og digitaliserede samtid. Grundvilkår som organisationer og ledere må forholde sig til: Paradokser, pandemier, dilemmaer, kriser og krydspres, voldsomt stigende (forandrings)hastighed og hyper-kompleksitet (se f.eks. Stacey, Quinn & Cameron, Mintzberg, Majgaard, Lerborg). De velkendte og klassiske modellers, analysers og planers tid ser – i stigende grad – ud til ofte at være nærmest nyttesløse at gennemføre og ubrugelige i praksis. VUCA er ”the new normal”, og VUCA må derfor for alvor medtænkes og indtænkes i udøvelsen af strategisk ledelse.  

 

Udgangspunktet for hele projektideen er således en grundlæggende undren og bekymring omkring strategi-fagets aktuelle teorianvendelse i forhold til praksis: 

  • Teoretisk – fra traditionel teori over Mintzberg, Weick, Whittington og Stacey til nu? 
  • Praktisk (teoretisk) – strategier bliver alt for ofte implementeret – se Holst-Mikkelsen (2008). Verden er grundlæggende forandret – imens ledernes strategiske tankesæt på mange måder har overlevet og trives, og 
  • Undervisning – de studerende oplever ikke, at lærebøgernes teori slår over i deres egne virksomheders praktiske strategi og implementering. Vi underviser måske ikke i “det i praksis brugbare” – der er sat spørgsmålstegn ved relevansen. Undervisernes traditionelle tankesæt, tekstbøger og pædagogik har måske overlevet i en virkelighed, der ikke findes så meget længere. 

Der kan således konstateres store diskrepanser flere steder omkring strategi og faget strategisk ledelse. Det giver en del frustration, men også en ivrig refleksion og kritisk nysgerrighed i forhold til konteksten og en eventuel ny substans for strategi: Hvad er der egentlig gang i? 

Projektet er således et kritisk og reflekteret tiltag til at gøre strategibegrebet og strategifaget mere relevant og praktisk brugbart i en kompleks og mere kaotisk verden her anno 2021. Det er projektets hypotese, at de grundlæggende strategiske vilkår har ændret sig radikalt, hvorfor strategifagets processer og værktøjer må tilpasses og/eller udvikles som modsvar til de nye forhold. Udtrykt i relation til “The Cynefin Framework” er faget på vej fra feltet “complicated” til felterne “complex and chaotic”. Skal faget klare transformationen, kræver det måske en “lille revolution” i måden at tænke og operere med strategi på?  

De grundlæggende spørgsmål for FoU-projektet er således: 

  • Hvordan finder strategi som ledelsesbegreb anvendelse i en VUCA-verden. Hvad sker der i praksis, når strategibegrebet nødvendigvis eller tilfældigvis forvandles eller omdefineres i forhold til realiteterne og VUCA-konditionerne. 
  • Hvordan tilpasser danske organisationer sig strategisk til nutidens og fremtidens radikalt ændrede grundvilkår og forudsætninger for at bedrive effektiv og innovativ forretning. 

 

Corona-krisen har giver VUCA-begrebet – og dette FoU-projekt – et stærkt momentum og trist aktualitet. Corona-krisen sætter VUCA-ledelse i en ny og ganske udfordrende kontekst: 

  • Ledelses-teoretiske kompetencer vil blive mindre værd, og ledelses-intentioner og handlinger vil blive mere værdsat og efterspurgt,  
  • Fremtidens ledelse kommer i langt højere grad til at omhandle (forholde sig til) det organisationseksterne. Vi skal tænke udad (udefra og ind)Det interne (må i stigende grad tilpasse sig) komme til senere, 
  • Disruptive innovation – og de kreative dekonstruktioner må indgå i alle strategers “mind-set”, 
  • Samfundets og organisationers sårbarhed og uforberedthed kommer til at forskyde opmærksomheden i ledelse til en langt større vægt på beredskab, sikkerhed og forebyggelse 
  • Krisen viser, at ledelse kommer til at handle om eksperiment og læring,  
  • Kriser giver et fantastisk større rum for udvikling og innovation, så en lang række tiltag og egentlige problemløsninger vil vise sig. At mennesker bliver tvunget ud af deres daglige vaner og rutiner skaber grobund for en utrolig kreativitet,   
  • Vores største udfordring på kort og lang sigt er mangel på fantasi og mod, og 
  • VUCA-kompetencer er krævende og kræver intensiv træning og vedligehold. Ledelsesfaget vil højst sandsynligt udvikle sig til at blive mere elitært og mere centralistisk (behov for hurtige, koordinerede ændringer i organisationer). 

Strategi har således vist sig ikke at være en videnskab, der producerer teorier og redskaber af blivende værdi, men derimod en artefakt fra en tidsalder, hvor alting gik langsommere og var mere forudsigeligt.  

- Baggrund og formål
- Aktiviteter og handling

Leverancerne (output) 

Projektet har 3 konkrete outputs, der står i relation til målformuleringen således: 

  • En forskningsrapport. Denne rapport har en del underpunkter, som følger nedenfor, 
  • Videnomsætning – Omsætningsprodukterne og -aktiviteterne er omtalt nedenfor, og  
  • Opfølgnende projektaktiviteter – en kort redegørelse for, hvilke af projektets aktiviteter, der tænkes fortsat og hvordan, efter at dette VUCA-projekt er “kørt i hus”.    

 

Output 1: Forskningsrapport 

Rapporten indeholder følgende delelementer: 

1) Et “Literature Review” 

Et “literature review” med status og tendenser på forskningsområdet strategi og VUCA i Danmark og i udlandet.  

Det klassiske begreb “Enterprise Risk Management” vil også blive inddraget og sat i perspektiv til VUCA-udviklingen. 

  

2) Opkvalificering af undervisning  

Rapporten vil indeholde en redegørelse for, hvordan VUCA-begrebet sætter nye rammer for strategiundervisningen samt, hvordan disse rammer konkret kan udfyldes på strategiske- og flere strategirelaterede fag.    

 

3) Udvikling af kurser og undervisningsforløb 

Rapporten vil yderligere indeholde konkrete oplæg til kurser og undervisningsforløb, der giver brugere i virksomheder og organisationer en direkte adgang til læring og refleksion over VUCA-kompetencer og VUCA-forudsætninger. Digitale løsninger og tilgange til kompetenceudvikling omkring VUCA og VUCA-kompetencer vil nødvendigvis spille en vigtig og central rolle på dette område. 

 

4) Hvordan underviser vi i strategi? 

Rapporten vil indeholde en undersøgelse og analyse af, hvordan vi selv på Cphbusiness samt på udvalgte partner-akademier underviser i strategifag. Undersøgelsen og analysen vil fokusere på, om undervisningen i tilstrækkelig grad tilbyder teorier og værktøjer, der giver de studerende mulighed for kritisk at forholde sig til strategiudvikling og implementering på VUCA-vilkår samt om de studerende får mulighed for at udvikle kompetencer inden for VUCA.    

 

5) Teoriens afprøvning på udvalgt empiri 

Som en del af grundlaget for udfærdigelsen af ovenstående redegørelser for opkvalificering og udvikling af kompetencer og kurser gennemføres en afprøvning af VUCA-teorien på udvalgt og forskellig empiri (ref. senere under data-genereringsstrategi). Empirien skal sammen med teorien udgøre basis for en kritisk analyse af VUCA-begreberne samt de anvisninger, som teorien angiver. Teorien bliver opstillet som en slags hypotese, som i analysen vil blive testet for sin praktiske og konkrete anvendelighed. 

 

6) Anbefalinger til opfølgende aktiviteter 

Rapporten vil tillige indeholde en redegørelse for anbefalingerne til opfølgende aktiviteter for VUCA-projektet – både internt og eksternt.  

 

Output 2: Videnomsætning 

I videnomsætningskomponenten indgår flere elementer: 

 

1) Kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning  

  • Internt: Det strategiske fagområde – inkl. de strategirelaterede fag – må siges at være et vigtigt strategisk fag- og videnområde for hele Cphbusiness. Der kunne arbejdes med en kompetenceudviklingsplan for hele Cphbusiness samt for de enkelte Områder. De interne kompetenceudviklingsaktiviteter må stå i relation til planen – eller gabet i kompetence (jfr. undersøgelsen om strategiundervisningen) – herunder oprettelse af lokale netværk til videndeling, workshops, arbejdsgrupper mv., 
  • Eksternt: Projektet satser på at foretage en kompetenceopbygning i fællesskab med partner-akademier til individuel og kollektiv styrkelse af alle strategi- og strategirelaterede fag – både fagligt og pædagogisk. 

 

2) Netværkslæring 

  • Det er her tanken i projektet at opbygge og udvikle et strategisk samarbejde med eksisterende faglige og praktisk orienterede netværk for at inddrage VUCA-brugere direkte i den fortsatte faglige og pædagogiske udvikling (en “community of practice” tankegang) af VUCA-tankegangen og dens fremtidige potentiale. 
- Projektets Metode

Kritisk realistisk.

- Projektets Forventede Resultater

At facilitere danske virksomheders og organisationers forståelse for, omstilling og tilpasning til de strategisk radikalt ændrede grundvilkår og forudsætninger for strategisk arbejde (strategiudvikling og -implementering under VUCA-vilkår).

- Projektets Forventede Effekt
Tags
Deltagere
Partnere Zealand – Sjællands Erhvervsakademi
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Rapport