Soft skills i serviceerhvervene
Projekttitel | Soft skills i serviceerhvervene |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Business | Undervisning |
Teaser | Projekt identificerer de konkrete soft skills, som en række erhverv ønsker at deres ansatte, der arbejder med gæste/kundekontakt, skal have |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Cphbusiness |
- Kontaktperson | Henrik Vejlgaard Lektor hev@cphbusiness.dk 3615 4643 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. januar 2021 - 31. december 2022 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Service og Oplevelse vil med denne ansøgning søge om midler til at identificere de konkrete soft skills, som en række erhverv ønsker at deres ansatte, der arbejder med gæste-/kundekontakt, skal have. Vi ved, at erhvervene har fokus på soft skills, men vi ved ikke hvilke soft skills, der er vigtige i de erhverv, hvor de ansatte har tæt personlig kontakt med gæster/kunder. Data vil indsamles både blandt ledere og blandt frontmedarbejdere, dvs. et ledelsesperspektiv kan inddrages. Soft skills, forstået som en modsætning til hard skills, er et emne, der dukker op igen og igen, når videregående uddannelser diskuterer fremtidens arbejdsmarked. Dette bliver også italesat af Viden & Kompetence på Cphbusiness. Samtidig viser forskning, at brancher, hvor ansatte har direkte kundekontakt, prioriterer medarbejdere med soft skills, når de rekrutterer. Soft skills underopdeles i people skills, social skills og communication skills. Måske med undtagelse af communication skills, er der kun lidt fokus på soft skills i uddannelserne; fokus er i høj grad på hard skills, også på Cphbusiness’ uddannelser. Forskning i soft skills findes, men har især haft fokus på udenlandske virksomheder, hvor virksomhedskulturen er anderledes end i Danmark, hvilket også er blevet dokumenteret i et Cphbusiness FoU-projekt. Vi mangler viden om, hvilke soft skills danske virksomheder i et bredt udsnit af brancher, hvor medarbejderne skal skabe relationer med gæsterne (fra hotel/restaurant til ejendomsmægler/bank), lægger vægt på. Med viden om konkrete soft skills i en dansk kontekst vil vi kunne udvikle uddannelserne på erhvervsakademierne, således at der er en meningsfuld balance mellem soft og hard skills. |
- Baggrund og formål | Projektet er relevant for et bredt udsnit af Cphbusiness’ uddannelser, herunder SØK, IHM, HAK, EVU, FIN, FIN BA, SportMan samt ledelses- og kommunikationsuddannelser, herunder EVU. I disse uddannelser arbejdes der med direkte relationer til gæster/kunder på forskellig måde, dvs. at soft skills er særligt relevant. Det være af stor værdi for erhvervene, at dimittender fra erhvervsakademierne besidder de kompetencer, som erhvervene efterspørger. |
- Aktiviteter og handling | 2021 Januar-marts Nedsættelse af projektgruppe internt. Nedsættelse af arbejdsgruppe på tværs af de deltagende erhvervsakademier. Udpegning af investorer.
April-december Indsamling af primære data.
2022 Januar-juni Skrivning af rapport/papers. Høringsfade.
August Outcome kan tilgå interessenter. Plan for formidling udarbejdes.
September og derefter Indsendelse af papers til relevant konference. Evt. indsendelse af paper til relevant journal. Præsentation ved konference. Processen ved publicering i akademiske journals kan tage 12-24 måneder.
December Status og evaluering. |
- Projektets Metode | Endnu ikke fastlagt. |
- Projektets Forventede Resultater | Viden om behovet for de mest relevante soft skills i danske SMV’er. |
- Projektets Forventede Effekt | Forventningen er, at resultatet skal bruges til at justere i relevante studieordninger i forhold til soft skills, og som følge deraf justering i undervisningen. |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer | Rapport Andet (venligst beskriv) |