Digitalisering i Service & Oplevelsesindustrien
Projekttitel | Digitalisering i Service & Oplevelsesindustrien |
---|---|
Projekttype | Anvendt forskning og udvikling |
Frascati | Ja |
Tema | Teknologi | Turisme |
Teaser | Service- og oplevelsesindustrien vokser og der er store udfordringer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft, samtidig er indtjeningen under konstant pres. |
Status | Afsluttet |
Ejer | |
- Akademi | Cphbusiness |
- Kontaktperson | Jesper Thisted Larsen Lektor jetl@cphbusiness.dk 3615 4671 |
Nat./Int. | Nationalt |
Projektperiode | 01. februar 2020 - 01. april 2021 |
Projektbeskrivelse | |
- Projektresumé | Service- og oplevelsesindustrien vokser og der er store udfordringer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft, samtidig er indtjeningen under konstant pres. Digitalisering står højt på den strategiske dagsorden i mere end halvdelen af virksomhederne i industrien (findings fra to projekter som Service & Oplevelse har gennemført i 2h2018 & 1H2019). Digitalisering ses som en måde at mindske behovet for arbejdskraft, skabe bedre oplevelser og samtidig forventes en forbedring i indtjeningen, når digitaliseringen benyttes fornuftigt. Projektet henvender sig til virksomheder inden for service- & oplevelsesbranchen, samt undervisere og studerende på SØK, IHM og andre uddannelser. Selve de empiriske undersøgelser udspringer fra flere delbrancher i service- & oplevelsesbranchen herunder hoteller, restauranter og museer (valget af delbrancherne identificeres endeligt i første del af projektet). I og med at udviklingen af digitale løsninger går utrolig hurtigt. Arbejder vi ud fra en antagelse om, at branchen mangler viden om hvad der findes. Hvorledes man bedst kan udnytte værktøjerne herunder, hvordan man bedst muligt implementere værktøjerne i sin virksomhed. Vi vil også gerne videre give evt særlige behov for digitale løsninger til leverandørerne af disse. Konkret vil vi: a) Undersøge hvilke digitale værktøjer der er til rådighed for branchen. Dette gøres gennem diskresearch. b) Opbygge best case materialer baseret på konkrete virksomheder som gør det godt. 3-4 virksomheder udvælges for hver delbranche. Udvælgelses proceduren skal fastlægges i samarbejde med bl.a. Horesta og Dansk Erhverv. c) Gennem interviews vil vi undersøge, hvilke nye løsninger, der er på vej til markedet. Vi vil lige ledes oplyse leverandøre om behov i branchen som p.t. er udækket. |
- Baggrund og formål | I de to gennemførte projekter (forprojekt) har vi set en meget stor strategisk interesse for den digitale dagsorden – samtidig har vi i under vores praktikbesøg i år oplevet en meget stor vækst i antallet af anvendte digitale værktøjer. Men anvendelsen er usystematisk og mange værktøjer anvendes ukritisk. Understøtter projektet videnbehov og videngrundlaget i uddannelsesudbuddene?
Skaber projektet værdi for erhvervene?
Projektets relevans for Strategi2020?
Projektets relevans for de gældende MWB?
|
- Aktiviteter og handling | Projekter har som minimum fire faser
Udviklingen inden for feltet går meget hurtigt. Derfor vil formidlingen til eksterne og interne interessenter ske løbende efter følgende plan: Del 1 Maj 2020 Del 1 af projektet – en database der er søgbar – formidles via Linkedin samt via nyheds brev til alle samarbejde virksomheder, der er hos Service og oplevelse – lige som der vil ske en særlig præsentation under møde i slutningen af foråret 2020 i ERFA gruppe under Service & oplevelse. Del 2. Oktober 2020 Del 2 af projektet – vil blive offentliggjort via Linkedin samt via nyheds brev til alle samarbejde virksomheder, der er hos Service og oplevelse. Derudover er det tænkt, at del 2 blive præsenteret for undervisere på Service og Oplevelse på Vidensdagen i efteråret 2020. Del 3. Februar 2021 Del 3 har to elementer. Service- og oplevelsesIndustriens behov vil blive kommunikeret direkte til de udvalgte leverandøre af digitale løsninger. Leverandørenes nye løsninger vil blive kommunikeret via Linkedin samt via nyheds brev til alle samarbejde virksomheder, der er hos Service og oplevelse. Derudover de nye løsninger blive præsenteret for undervisere på Service og Oplevelse på et afdelingsmøde i foråret 2021. Der vil blive udarbejdet et working paper på projektet, der kan offentliggøres på EA-viden. |
- Projektets Metode | Metode, herunder hvilken form for undersøgelsesdesign fastlægges i starten af projektet. Her trækkes på interne kompetencer fra Ph.D. Rasmuss Nissen, der er sat i budget til 50 timer.
|
- Projektets Forventede Resultater | Da udviklingen inden for området går utroligt hurtigt fremkommer slutprodukterne løbende. De vigtigste er
|
- Projektets Forventede Effekt | Der er primært to målgrupper for projektet: SMV virksomheder i service- og oplevelsesindustrien og studerende på SØK/IHM uddannelserne. Den digitale udvikling foregår næsmest eksponentielt og det længerevarende udbyttet kan for den første gruppe være svært at måle. I forbindelse med den endelige fastlæggelse af undersøgelses design, vil der bliver taget stilling til hvorledes måling og evaluering skal ske for målgruppen SMV virksomheder. For så vidt angår de studerende på SØK/IHM uddannelserne vil det blive målt hvor mange ”best cases”, der bliver inddraget i undervisningen i løbet af 2H2020 – herunder hvormange nye digitale værktøjer som de studerende vil blive trænet i at benytte |
Tags | |
Deltagere | |
Partnere | |
Finansiering | |
Resultat | |
Evaluering | |
Formidlingsform | |
- Resultatets formidling | |
- Resultaternes værdi | |
- Målgruppen | |
- Publikationer |