Hop til indhold

Competence Demand Analytics (CDA) Watson

Projekttitel Competence Demand Analytics (CDA) Watson
Projekttype Anvendt forskning og udvikling
Frascati Ja
Tema Business | IT | Kommunikation | Teknologi
Teaser Projektet ønsker at skabe transparent indsigt i ændringer af kompetencekrav og jobønsker til virksomheders efterspørgsel på arbejdskraft
Status Afsluttet
Ejer  
- Akademi Cphbusiness
- Kontaktperson Per Gunnar Bergfors
Projektleder, Lektor
pgb@cphbusiness.dk
3615 4573
Nat./Int. Nationalt
Projektperiode 01. august 2018 - 31. december 2021
Projektbeskrivelse  
- Projektresumé

Watson-projektet har kørt i to dele. Det første Watson-projekt kørte fra 2018-2020, og fokuserede på at skabe en grundlæggende indsigt i ændringer af kompetencebehov, jobønsker, arbejdsområder og andre aspekter relateret til virksomheders efterspørgsel på arbejdskraft og kompetencer fra nye og tidligere dimittender. 

Det sidste Watson-projekt har kørt i hele 2021, og har haft fokus på at indgå og udvikle samarbejder med afsæt i viden og indsigt fra det tidligere Watson-projekt. På basis af denne indsigt og med afsæt i en crawlet database med jobannoncer, har det sidste projekt analyseret disse for efterspørgsel på kompetencer: Kompetencer opfattes bredt, så det dækker faglige såvel som personlige.  

Projektformulering:
Projektet ønsker at skabe transparent indsigt i ”jobefterspørgslen” ved at udvikle samarbejder med eksterne og interne partnere.  

3 undersøgelses spørgsmål/fokusområder: 

  • Business Danmark med fokus på salg, salgs titler og certificering af en salgs uddannelse
  • EVU/Partner med henblik på at udvikle udbuddet af tilbud, markedsføre til målgrupper, forstå markedet, samt fange retorikken/kommunikationen i markedet.
  • På tværs af fagområder vil CDA også indgå i specifikke udviklingsprojekter, eksempelvis Soft skills i service erhvervene

Baggrund fra tidligere projekt
På baggrund af indsigt i udbuddet af stillinger inden for salg- og markedsføringsrelaterede jobs, vil vi skabe evidensbaseret indsigt i ændringer i kompetencekrav, jobønsker, arbejdsområder og andre aspekter relateret til virksomheders efterspørgsel på arbejdskraft. Hermed ønsker vi løbende at forberede de studerende optimalt til jobmarkedet, ved at bibringe og forankre så gode og relevante erhvervskompetencer som muligt.

Indsigt og løbende monitorering af erhvervenes ønsker og forventninger til kompetencer, vil være en nyttig rettesnor for fagligt fokus og sammensætning af uddannelserne.

Vi er opmærksomme på flere dilemmaer:

  • Der er et markant tidsmæssigt ’gap’ mellem tilpasning af studieordninger og ændret mønster blandt arbejdsgiverne, der er vores aftagere af dimittender. Erhvervenes efterspørgsel ændres her og nu, mens uddannelsens rammebetingelser kan være flere år undervejs.
  • Jobannoncerne reflekterer dels ændringerne i efterspørgslen og dels genbesættelse af eksisterende jobs.
  • Ca. halvdelen af jobs besættes via lukkede netværk (LinkedIn, Facebook, Netværk, medlemskaber og lignende) [IDA.dk, 26. oktober 2016]
  • En væsentlig del af et kompetence gap vil blive dækket af indkøb af service ydelser/ in-sourcet, inden der etableres et job.
  • Blandingen mellem soft skills og hard skills er kritisk, og der er en tendens til at soft skills får højere og højere prioritet, samt at evnen til at lære nyt er vigtigere end det man aktuelt ved.
- Baggrund og formål

Udviklingsprojektet bygger på tidligere projekter. Da der gennem projektet er tale om en mere præcis indsigt i erhvervenes kompetencebehov, kan projektet siges at understøtte videnbehov og videngrundlaget i uddannelsesudbuddende, samt at det skaber værdi for erhvervene.

Baggrund
Der er en usikkerhed om hvorvidt de kompetencer, der efterspørges, er stigende med den øget udviklingshastighed i samfundet, hvilket den tidligere model havde vanskeligt ved af opfange. Organisationerne har et ønske om at følge med denne udvikling, hvor dette udviklingsprojekt er et middel. 

Formål
At etablere og udvikle samarbejde med EVU/Partner organisationen som interne partnere, og Business Danmark som ekstern partner.  Herunder sondere muligheden for internationale samarbejdspartnere, samt at forstå fremtidens kompetencebehov.

- Aktiviteter og handling
Projektets faser

  1. Initial diskussion med potentielle partnere 
  2. Forventningsafstemning, og afklaring af projekt forløb/indhold/udbytte.
  3. Mindre delleverance.
  4. Formalisere samarbejdet 
  5. Formidling
- Projektets Metode

Samarbejder udvikles og skabes med afsæt i projekttankegangen, og metodikker for god projektledelse vil være guideline for projektet. De samarbejdende organisationer vil hver for sig have separate projektorganisationer, hvor vi vil studere disses evne til at absorbere viden og indhold fra Watson-projektet.

Objekt, mål, ressourcer og forventningsafstemning omkring hvad der skal leveres, hvad der er afhængigt af hvad, og hvilke resultater der forventes, er klart aftalt. Herunder også gensidigt ressourcetræk. Vi vil arbejde med projektleverancer og projekt alliancer, for at sikre en gensidig udvikling og forankring.

Vi arbejder ud fra en analytisk induktiv fremgangsmåde når vi arbejder med ustrukturerede data, og deduktiv når vi arbejder med strukturerede data.

Når vi arbejder med struktureret data, er det ved hjælp af kategoriseringer i den enkelte annonce – her er tale om optælling og udvikling over tid af de brugte fagudtryk og termer. Vi er bevidste om, at disse kategorier er baseret på erkendte og historiske erfaringer, og derfor skal vægtes forsigtigt i forhold til fremtidens fokus.

De ustrukturerede type data er de dele af et jobopslag, som ikke er udfyldt efter en skabelon. Det vil typisk være indledning, jobbeskrivelsen, arbejdsopgaver, virksomhedens strategi eller andre fremadrettede informationer. Disse informationer repræsenterer de ledelsesmæssige argumenter for behovet for værdien i jobbet, og her vil vi også kunne finde formuleringen af nye kompetencer og behov. Det forventes at disse beskrivelser vil være mere upræcise og derfor indeholde et element at fremtid, som netop er det vi søger.

Vi søger at skabe prognosemodeller for fremtidens ønsker til kompetencer, som de kommer til udtryk i beskrivelsen af kvalifikationer, roller og opgaver i stillingsopslag. Antagelserne og prognose resultater vil blive af- eller bekræftet af kvalitative data fra eksperter indenfor det relevante uddannelsesområder.
Undersøgelsesdesignet kan beskrives som deskriptiv når vi taler om kategoriserede data og explorativt når vi taler om ustrukturerede data.

- Projektets Forventede Resultater

Projektets forventede slutprodukter vil bestå i:

  • Forankring hos samarbejdsorganisationer omkring deres projekt gennemførsel.
  • Samarbejder med organisationer i form af rapporter, seminarer og udadvendte aktiviteter.
- Projektets Forventede Effekt

Projektet vil være med til at sikre, at vi samarbejder med relevante aktører, samt at der skabes et ”outside-in” mindset.

Viden om projekterne vil skabe grobund for yderligere projektsamarbejder i de følgende år.

Derudover vil den forventede effekt af projektet være at udvide projektporteføljen for fremtidige udviklingsprojekter, samt at skabe kvalitet/indsigt.

Overordnet skal udbyttet være at sikre så godt match mellem vores aftageres kompetencebehov, og de kompetencer vi uddanner de studerende med.

Tags
Deltagere
Partnere IBM
Finansiering
Resultat
Evaluering
Formidlingsform  
- Resultatets formidling
- Resultaternes værdi
- Målgruppen
- Publikationer Anden artikel
Rapport
Video, streaming
Konferenceoplæg
Konferenceoplæg
Konferenceoplæg
Rapport
Rapport
Konferenceoplæg
Konferenceoplæg
Konferenceoplæg
Konferenceoplæg
Konferenceoplæg
Anden artikel